Pendulum – rolweerstand meter

De rolweerstand van fietsbanden meten hebben we vaak gedaan door een wagentje van een plateau met bepaalde hoogte te laten rijden en dan te kijken hoe ver het kwam. Je kunt een vergelijkende test doen en je kunt met de gegevens de rolweerstand coëfficiënt (Rc) uitrekenen.

Een gemakkelijker alternatief lijkt deze pendelaar, je hebt er geen lange vlakke vloer in een hal voor nodig. Je laat hem pendellen en meet de tijd totdat hij weer stilstaat.

We hebben de pendelaar gezien in het boek ‘The world’s most fuel efficient vehicle‘ (ISBN-10: 3728131342) over het bouwen van een Shell ecomarathon voertuig. We hebben er alleen gelagerde en geremde wielen aan toegevoegd, dit maakt het transport van het zware ding makkelijker; hij kan nu gewoon rijden als je de parkeerrem los maakt.

Wim Schermer zal diverse banden gaan meten met dit apparaat, op zijn blog kun je meer over lezen.

Pendulum – Rolling resistance meter

We’ve done a lot of rolling resistance testing of bicycle tires with a coast down test. A three wheeled vehicle rolls from a platform and the distance covered is measured. Thus tires can be compared and rolling resistance coefficient (Rc) can be calculated.

An easier method seems measuring with a pendulum, you don’t need a long, strait and flat indoor floor. You just let it swing and measure the time passed till it stops.

We have seen the pendulum in the book ‘The world’s most fuel efficient vehicle‘ (ISBN-10: 3728131342) about building a Shell eco-marathon vehicle. We’ve added rotating wheels with brakes, this makes it easier to transport this heavy thing; just release the brake and push it around.

Wim Schermer will be using this device and measure various tires, you can read more about this later on his blog (in Dutch).

Dit bericht werd geplaatst in developement en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Pendulum – rolweerstand meter

  1. Zou je met deze opstelling ook gemakkelijk de rolweerstand van 1 type band op verschillende ondergronden kunnen testen?

  2. Stradaatje zegt:

    Een klein deel van het boek is als PDF beschikbaar op het internet :

    http://www.paccar.ethz.ch/book/Excerpt_12.10.07

  3. leew zegt:

    That’s so ingenious!, would it be possible to use it on different surfaces such as on cobbles or chipseal?

  4. Emmanuel zegt:

    Leuk idee, alleen vraag ik me af of het helemaal realistisch is? Door het heen en weer rijden, krijg je vervormingen in de band die je niet hebt wanneer het wiel in dezelfde richting blijft draaien, zou ik denken. Of is dat effect verwaarloosbaar?

  5. Klaas Verzijl zegt:

    Een manier om meer gewicht op de pendel te hebben en bovendien de slingertijd langzamer te maken, is om extra gewicht boven de as te plaatsen. Net zoals bij een mechanische metronoom dus.

    groeten, Klaas Verzijl.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s