Kraakjes repareren in je velomobiel carrosserie

sterretjes - cracksDeze kleine kraakjes (sterretjes) zijn schade in de gelcoat (buitenste kleurlaag) maar ook binnen in het glas/carbon laminaat van de carrosserie.

englishRepairing cracks in the body of your velomobile
These small cracks in the form of a star are not only in the outside layer – the gelcoat – but also inside in the glass/carbon fiber laminate. (text in english is displayed in blue)

cracks insideBij barsten zichtbaar van buiten is er altijd schade aan het achterliggende weefsel binnen. Met carbon weefsel zie je dat niet maar glasweefsel wordt wit.

Behind the cracks visible in the gelcoat there are also cracks in the laminate! Glassfibre becomes white. But in the carbonfibre you can hardly see them.

deeper cracksdeeper cracks 2Grotere schade in je carrosserie ziet zo uit: (van buiten links/van binnen rechts)

Deeper damage in the body of your velomobile looks like this: (from outside left/from inside right)

gereedschap/toolsBenodigheden:

  • epoxy hars/harder setje
  • glas/katoen snippers
  • glas of carbon weefsel
  • aceton
  • kwast
  • mengpotje
  • scheurweefsel
  • latex handschoenen
  • roerstokjes
  • keuken papier (handig)
  • schuur papier 80 grof
  • schaar
  • weegschaal 1g nauwkeurig

Een klein setje epoxy, verdikkings middel, glas of carbonweefsel en scheurweefsel kan je kopen bij Velomobiel.nl.

gereedschap/toolsLaminating Tools and Supplies:

  • epoxy resin
  • filler – milled glass fiber 0,2 mm with cotton flocks
  • glass or carbon fiber fabric
  • acetone
  • brush
  • peel-ply
  • mixing sticks
  • latex disposable gloves
  • paper towel (handy)
  • sandpaper – roughness 80
  • scissors
  • scale 1 g accuracy

Small set of epoxy, filler, glass or carbon fiber fabric end peel-ply you can be purchased at Velomobiel.nl.

Het lamineren moet in een ruimte gebeuren waar de temperatuur tussen de 20 en 25 graden C is, uitharden moet ook bij die temperatuur gebeuren gedurende minimaal 24 uur.

The laminating process must take place in a room at 20 to 25 degrease C, curing must take place at the same temperature for at least 24 hours.

1. Schuur het beschadigde plekje zorgvuldig en 3-5 cm er om heen (zie stippenlijn op de foto). Verwijder het stof met een stofzuiger.

1. Sand the area where the damage is thoroughly and about 3-5 cm extra around (see the dashed line in the picture). Remove the dust with vacuum cleaner.

start lamination

2. Draag latex handschoenen als je met epoxy werkt. Sommige mensen kunnen een epoxy allergie ontwikkelen.
Meng de epoxy hars volgens handleiding op de verpakking. Weeg de componenten zorgvuldig af; op de gram nauwkeurig. Voor zo klein plekje heb je max. 30 gr hars nodig.

2. When the working with epoxy wear gloves, some people can develop an epoxy allergy.
Mix the resin according the instruction written on the package. Make sure you manage the proper ratio of resin and harder with 1 g accuracy. For such a small area you will need maximal 30 g of the epoxy mixture.

lamination thick epoxy3. Zet 1/3 van het mengsel apart in een potje en doe er verdikkings middel bij (glas- en katoen snippers). Maak de ingedikte hars makkelijk smeerbaar met de kwast. Smeer het over het hele geschuurde plekje.

thick epoxy resin3. Place 1/3 of the mixture in another cup and add the filler (glass chops with cotton flakes). This thick mixture should be easy to smear a with brush. Apply it on the sanded area.

4. Lamineer het stukje glasweefsel. Doordrenk het goed met epoxy hars, het weefsel word doozichtig (geen witte plekken).
Op dat plekje waar sterretjes zitten van bovenkant is een laag van ca 350g/m2 glasweefsel genoeg.

lamination

4. Laminate the sanded area with glass fiber fabric. Wet it with the epoxy – the fabric becomes transparent (no white spots). In the area where the star shape cracks are one layer of ca 350 g/m2 glass fiber fabric is sufficient.

peel-ply/scheurweefsel5. Als het een plek in je fiets is waar je gemakkelijk met je handen kan komen lamineer dan strookjes scheurweefsel over de randen. Hiermee voorkom je stekels. Het scheurweefsel trek je er af na uitharding.

5. If the laminated area is in a place in your velomobile where you can easily get with your hands laminate peel-ply fabric over the edges. This will avoid sharp edges and make smooth finish. After the resin is cured you can remove the peel-ply.

Is de schade aan je carrosserie ernstiger? Lamineer 2 of 3 laagjes glasweefsel op elkaar. Begin met kleinste vierkantje en als laatste maak 1 grote vierkant over hele geschuurde plek.

Voorbeelden:
Schade is 5×5 cm groot:
Lamineren met 350g/m2 glasweefsel – maak 2 vierkantjes. De kleine is 7x7cm en de grote is 10x10cm.
Lamineren met 200g/m2 glasweefsel – maak 3 vierkantjes. 1. is 7x7cm, 2. is 9x9cm en 3. is 11x11cm.
Lamineren met 200g/m2 carbonweefsel – maak 2 vierkantjes. De kleine is 8x8cm en de grote is 12x12cm. Carbon heeft meer overlap nodig om de originele sterkte te herstellen.

Tegen stekeltjes lamineer je scheurweefsel over de randen. Trek het er af na uitharding van de hars.lamination

Is the damage in the body of your velomobile deeper? Laminate 2 or 3 layers of glass fiber over each other. Start with the smallest piece and at last apply the largest square over whole sanded area.

Examples:
Damage is 5×5 cm large.
Laminating with 350 g/m2 glass fiber – make 2 squares. The smaller is 7×7 cm and larger 10×10 cm.
Laminating with 200 g/m2 glass fiber – make 3 squares. 1st is 7×7 cm, 2nd is 9×9 cm and the 3rd is 11×11 cm.
Laminating with 200 g/m2 carbon fiber – make 2 squares. The smaller is 8×8 cm and the larger is 12×12 cm. Carbon needs more overlap to get its original strength.

To avoid sharp edges in your body, laminate peel-ply over the edges. And remove it after the resin is cured.

12brushGa je meer dagen werken? Zet dan je kwast in een gesloten pot met aceton.
Voordat je weer gaat werken de kwast goed afdrogen met keuken papier.

Will you work for several days? Put your brush in a well closed jar with acetone.
Clean and dry the brush with a paper towel before you use it again.

Hier kun je de handleiding als pdf (3MB) donwnloaden.
Here you can find the manual as pdf (3MB).

Dit bericht werd geplaatst in how to en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Kraakjes repareren in je velomobiel carrosserie

  1. Mick Leemans zegt:

    Erg nuttig deze instructie. Het woord voor koetswerk is alleen wel ‘carrosserie’…

    • Dag Mick,

      Wij zijn in de eerste plaats fietsenmakers maar ik ben met het met je eens dat onjuist gebruik van de Nederlandse taal afbreuk doet aan de inhoud van de tekst. Het is aangepast,

      groeten, Ymte

  2. Theo van den Broek zegt:

    Mooie praktische instructie !!

    Tip: in plaats van scheurweefsel zou je ook plastic kunnen gebruiken. Op lastige rondingen blijft het weefsel beter aanliggen omdat er geen lucht onder kan trekken.
    Let op: plastic kwasten lossen op in aceton. (aceton kun je gemakkelijk en goedkoop kopen in Franse supermarkten)

  3. Ian zegt:

    Wonderful instructions, thank you! I’ve rolled my Quest onto its right side a couple times over the years. One at speed and one slow, but there’s definitely some damage as shown above.

    I also have problems where the gelcoat has been gouged out from sliding on the ground, what’s the best way, if any, to repair the outside gelcoat?

  4. Nico Salfischberger zegt:

    Een leuke en duidelijke “tutorial” met betrekking tot het werken met glasvezel en epoxy, ga dit zeker zelf eens proberen. Niet zozeer omdat ik jullie het werk/geld niet gun, maar vooral omdat ik ook dit deel van velomobiel onderhoud functioneel wil kunnen. Dat het niet even strak en netjes is als wanneer een meer ervaren persoon het doet vind ik niet meteen erg.

    Even voor mijn duidelijkheid.
    De gebruikte kwast(en) en meng/afweeg bekers worden gezien als wegwerp materiaal? En zijn in principe niet herbruikbaar.

  5. Henk zegt:

    Duidelijk verhaal. Wordt er aan de buitenkant ook nog iets gedaan? bv. een gelcoatplamuur?

    Zelf ga ik dit bij m’n quest niet doen, want dan moeten er over de gehele binnenkant lagen worden aangebracht….

    • Dag Henk,

      Om de buitenkant goed te repareren moet je losse gelcoat verwijderen en eventueel barsten uitslijpen met een Dremel o.i.d. Daarna vullen met polyesterplamuur en glad schuren en lakken. Bij dat laatste is het lastig de goede kleur te vinden, daarover in een volgende instructie meer.

      Groeten, Ymte

  6. Jeroen Schasfoort zegt:

    Een zeer duidelijke handleiding. Klein puntje; Latex handschoenen zijn lichtjes poreus en houden epoxy niet echt goed tegen. Ik spreek helaas uit ervaring. Beter is om nitrile ( nytril) handschoenen te gebruiken. Het lijkt me verstandig dit aan te passen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s