Kraakjes plamuren

Eerder hebben we een handleiding over lamineren van schades gepubliceerd. Nu is het tijd om die kraakjes ook mooi te maken aan de buitenkant.

englishFilling the cracks

We have published a manual on how to repair the laminate before, now it’s time to smoothen the outside of the repair.

01_plamurenDeze voorschade is al van binnen gelamineerd. Onze klant wil ipv één, twee koplampen hebben, daarom is het koplamp gat ook dicht gemaakt.

This nose damage has been repaired from the inside. The owner of this velomobile would like to instal two headlights, therefore the single hole has been closed.

02_plamurenDe grote scheuren zijn van binnen met carbon gerepareerd vandaar de zwarte kleur. Maar ook de gelcoat is gebarsten en zit los rond de grotere kraken.

The black lines are big cracks that have been repaired with carbon. But the gel coat layer is cracked too and lose in some places.

Slijpen en schuren

03_plamurenGereedschap:

  • schuurplank of blok / schuurmachine

  • dremel (schijfje of balletje)

  • gehoorbeschermer

  • stofmasker en bril

  • stofzuiger

  • beitel

Grinding and sanding

Tools:

  • sanding block / sanding machine

  • dremel tool (disc or ball cutter)

  • hearing protection

  • dust mask and glasses

  • vacuum cleaner

  • chisel

04_plamuren05_plamurenBegin met de kraakjes en verwijder met behulp van een beitel loszittende gelcoat.

Start by removing loose pieces of gel coat with the chisel.

06_plamurenSlijp alle barstjes in de gelcoat met de dremel uit (maar niet in het laminaat slijpen).

Je kan er een stofzuiger bij houden dan heb je minder last van het stof.

07_plamurenGrind out all the cracks in the gel coat but do not grind into the laminate.

You can hold the vacuum cleaner hose next to it to suck up the dust.

08_plamuren09_plamurenEen klein sterretje voor en na het slijpen.

A small star shaped crack before and after grinding.

Zo ziet de hele voorkant er uit na het slijpen met een dremel.

10_plamurenOok de scheuren waar epoxy in is gelopen goed slijpen zodat daar geen luchtbellen blijven zitten.

Alle onevenheiden wegschuren met grof (80-120) schuurpapier op een plankje/beugel of met een schuurmachine.

En met wat fijner papier (400) hele gebied omheen kraakjes waar je straks gaat plamuren.

11_plamurenThis is what the nose looks like after the grinding is finished.

The cracks that have been repaired with epoxy should be grind to be sure there are no air bubbles enclosed.

Grind the surface around the big cracks with sandpaper (P80-120)

Then grind the whole area where the filler will be applied with grain P400.

Plamuren

12_plamurenGereedschap:

  • polyester plamuur set

  • plankje om plamuur te mengen

  • plamuurmes

  • breed plamuur staal

  • beitel

  • flexiebel lineaal of oude ijzerzaag

Putty

Tools:

  • polyester putty set

  • board to mix the putty

  • putty knife

  • wide putty blade

  • chisel

  • flexible ruler or cutting blade

Werk in een goed geventileerde ruimte met een temperatuur rond 20 graden C. Je kunt je handen eerst insmeren met handcrème. Het is lastig om met handschoenen te werken; door de handcrème was je je handen makkelijker schoon.

The workplace should be well ventilated and heated up to 20 degree C. You may use some hand cream before you start, it makes your hand easier to clean and working with gloves is not nice.

13_plamurenMaak een beetje plamuur aan (voor mengverhouding zie verpakking), niet meer dan je in 5 minuten kunt verwerken. Gebruik een plamuurmes voor het mengen, roer het niet maar smeer het uit en draai het om totdat je een homogeen mengsel krijg.

Mix some putty (mixing ratio should be an the package) don’t mix more than you can apply in about 5 minutes. Use the putty knife to mix it, do not stir but smear it and then flip it over and smear some more till it has an even colour.

14_plamurenBreng het aan de op de body van je velomobiel en smeer het uit. Het beste resultaat krijg je met enkele bewegingen. Blijf je te lang doorgaan met smeren dan wordt het te droog en korrelig aan de oppervlakte.

Apply it to the body of the velomobile use a putty blade to divide it. The best result will be achieved by moving the blade from top to bottom and than left to right and diagonal. Apply it with a few moves don’t use the blade till the putty runs dry and the surface gets rough.

15_plamurenEen plamuurmes werkt prima op vlakke stukken. Voor rondingen zoals de neus van je velomobiel kun je een ijzerzaagje gebruiken.

A putty blade works fine for the flat surfaces but for rounded shapes like the nose you best use a cutting blade.

Na elke plamuur beurt schraap je je gereedschap schoon met plamuurmes of beitel. Wacht totdat het leerhard is en niet meer plakt, wacht je korter of langer dan word het alleen maar moeilijker.

After you’ve applied the putty you can clean the tools with the putty knife. When the putty is leather like and not sticky anymore you can scrape it of. By waiting to long or starting to early you make it much harder.

Druk de plamuur stevig in de groeven voor een goede hechting en sluit geen lucht in. Plamuur de eerste laag van boven naar beneden de tweede van links naar rechts de derde laag diagonaal. Op z’n manier krijg je meeste gaten vol en onevenheiden worden strak.

Firmly push the putty into the cracks to make it stick and make sure there are no air bubbles in it. Apply the layers bottom to top, left to right and then diagonal. This way you should be able to smooth all the bumps.

16_plamurenMeerdere dunne laagjes geven een beter resultaat dat een dikke.

Kleine hobbeltjes en randjes kun je met de beitel wegsteken als de plamuur leer hard is.

Multiple thin layers give a better result than one or two thick layers.

Small bumps and irregularities can be cut away with the chisel when the putty is in a leathery state.

Heb je te veel er op gesmeerd dan kun je schuren, wacht wel tot het goed is doorgehard meestal ongeveer 30 minuten afhankelijk van de hoeveelheid harder, laagdikte en temperatuur.

If you have applied to much you can sand it of. Wait until it has cured thoroughly, usually 30 minutes is enough depending on the amount of hardener, temperature and thickness of the layer.

Schuren

16_plamurenMet een elektrisch schuurapparaat kan je makkelijk grote oppervlaktes glad schuren. Maar vaak is handgereedschap voldoende en voor de ronding van de neus ook handiger.

Ook voor het schuren is wisseling van de richtingen belangrijk(dus verticaal, horizontaal, diagonaal).

Sanding

17_plamurenWith the electric sanding machine you can easily smooth large surfaces. But mostly hand tools are sufficient and offer you more control especially on rounded surfaces like the nose.

Changing directions; vertical, horizontal, diagonal, is also important when sanding.

18_plamurenLinks zijn 3 lagen plamuur al strak geschuurd. Je ziet het laminaat hier en daar nog terug. Dat kan geen kwaad zolang daar geen hobbeltje in zit.

Dunner plamuren betekent ook minder gewicht.

Na het schuren goed afstoffen.

In the picture left above three layers of putty have been smoothed. It is not a problem you can still see the laminate as long as it is smooth.

A thinner layer of putty is lighter.

Remove the dust after sanding.

19_plamurenDe foto rechts laat kleine gaatjes zien, die je na 3 lagen plamuren nog steeds hebt. Hobbeltjes kun je vaak beter voelen dan zien, ook een lamp voor strijklicht kan veel zichtbaar maken. Wissel af tussen plamuren en schuren tot het resultaat goed is.

In the picture on the right side you can see small holes that may still be there even after three layers of putty. Bumps can be felt while stroking with the hand better than they can be seen. Using a lamp to make oblique light can help. Apply putty and sand until you get a good result.

20_plamurenStrak geplamuurde voorkant (links).

Smoothed nose with putty (left).

21_plamurenDezelfde plek (rechts) nu gespoten met een spuit plamuur voor nog strakker resultaat. Ook werk je hiermee kleine gaatjes weg, deze zijn nu heel moeilijk te zien maar heel zichtbaar in de lak na het spuiten.

The same nose has now been covered with a spray-able filler to make it even smoother (picture right). This also helps cover the pinholes. They are very hard to see but will become very visible after the spray paint has been applied.

Als je gaat spuiten moet alles nog eens glad geschuurd worden tot minimaal korrel 400.

Nu kan je beginnen met aflakken. Je kunt de verf spuiten, rolleren of het aan de autospuiter overlaten.

If you decide to spray-paint you will have to sand up to P400 at least.

Now it is ready for the paint job by spraying or using a roller. Or you may leave it to a professional car-painter.

Hier kun je de handleiding als pdf (2,5 MB) donwnloaden.
Here you can find the manual as pdf (2.5 MB).

Dit bericht werd geplaatst in how to en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Kraakjes plamuren

  1. Henk zegt:

    Bedankt voor de uitgebreide en duidelijke handleiding!

  2. Robert zegt:

    Eine gute Anleitung zur Selbsthilfe. Danke.

  3. lee zegt:

    Many thanks for the useful article

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s