Door Allert Jacobs
Afgelopen week zijn de laatste delen gefreesd en inmiddels staat de een hele plug hier.
Het scannen en het freeswerk is gedaan door eps3d een gespecialiseerd bedrijf in De Lier, de freesmachine die daar staat is groot genoeg om de plug in één keer te frezen. Het is alleen niet de
handigste manier. Door kleinere stukken te maken voorkom je dat er te veel onder de vorm gefreesd moet worden.
In het vorige bericht was te zien hoe het onderste 1/3 deel gefreesd werd, nu volgen foto’s van de twee andere lagen.

Just started the milling of the top layer together with the left and right part of the bulge behind the head
Last week the remaining parts of the male mold have been milled and now the male mold is here.
The scanning and milling has been done by eps3d a company specialized in this kind of work based in De Lier, the milling machine that they have is big enough to mill the male mold from one large piece of eps.
But that is not the best way to do it, some sections would need to be undercut and therefor milling several smaller pieces which will be assembled later is a better way to do it.
In the last post the lower 1/3 was milled, now the remaining parts have been done, here are some pictures of the milling process.
Het deel van de carrosserie waar de deksel van de bagagebak uit gemaakt moet worden wordt een tweede keer gefreesd, later moeten hier de linker en rechter helft van de bult op gelijmd worden.
The part of the body that will be used to make the trunk lid is milled one more time as a separate piece, later the left and right part of the bulge will be glued on.
Het volgende dat moet gebeuren is het handmatig groter maken van het instap gat en het gat van de kofferdeksel. Ook de deksel zelf moet nog afgemaakt worden.
Daarna zal de piepschuim plug ingepakt worden in een laag glasweefsel met epoxy om dan geheel glad afgewerkt te gaan worden met polyester plamuur en uiteindelijk wordt hij gespoten en hoogglans gepolijst.
The next thing to do is to make the manhole bigger and to make the hole for the luggage compartment, this will be handcrafted. The trunk lid itself has to be finished as well.
Once that has been done the eps will be covered with a layer of glass fiber fabric and epoxy resin to make it ready to get smoothly finished with polyester putty and than spray painted and polished.
Hallo Allert,
Het gaat goed vooruit met het project! Ziet er prima uit, de nieuwe ziet er slanker uit tussen de Q en de XS, dat is misschien de nieuwe vorm?
De kleurencombinaties zijn mooi om te zien, de rood/zwarte is mijn favoriet!
Nog een hoop te doen, maar dat gaat zeker goed komen, complimenten!
Groeten, Adri.
Hallo Allert,
Als Eva tijd heeft, zou ze dan ook een kleurcombinatie kunnen maken met een donkere top / lichte zijkanten? Mijn voorkeur gaat uit naar gele zijkanten, met een zwarte (naturel carbon???) bovenkant / stroomlijnpunt.
Ik ben onder de indruk van de voortgang, ik volg het blog met spanning.
Groeten, Marco.
Super !
de neus (positie van de koplampen) doet me aan het hoofd van C3-PO denken.
Velomobiles from a distant galaxy …
Smart thkiinng – a clever way of looking at it.
I need to to thank you for this great read!!
I definitely enjoyed every bit of it. I have you book-marked
to look at new stuff you post?