Waarom?

quattrovelo logo tekstDoor Allert Jacobs

Omdat de driewieler nu nog😉 de norm is in de velomobiel wereld heb je wat uit te leggen als je een vierwieler maakt. Daarom volgt hieronder een samenvatting van de belangrijkste voor en nadelen. We hebben dit ook op papier gedrukt om uit te delen op een beurs en als pdf op onze website in Nederlands, Engels en Duits.

englishWhy?

Because the tricycle still😉 the norm in the velomobile world you have to explain why if you make a four-wheeler. Therefore below is a summary of the main advantages and disadvantages. We also have this printed on paper to hand out at a trade show and as a PDF on our website in Dutch, English and German.

Dichte of open wielkasten
Open wielkasten zijn geoptimaliseerd voor één bandenmaat en wil je geen grote ruimte boven de wielen laten dan moet je de veerweg klein houden.
Met de dichte wielkasten van de Quest kan de veerweg probleemloos groot gemaakt worden.
De carrosserie moet breder worden maar daar staat tegenover dat de stroomlijn er beter van wordt zodat de totale luchtweerstand gelijk kan zijn aan die van een smaller model met open wielkasten.
Met gesloten wielkasten heb je een ruimere velomobiel en kunt je kiezen of je hoge, lange en soepele vering of lage, korte en stugge vering wilt.
Ook in banden heb je alle keuze, hard en smal of breed en soepel.
Daarbij kom je aan een breedte van (iets) meer dan 75cm en kun je desgewenst gebruik maken van de rijbaan i.p.v. het verplichte fietspad.

englishClosed or open wheel boxes
Open wheel boxes are optimized for one tire size and if you don’t want a large space above the wheels you should keep suspension travel small.
With the closed wheel boxes of the Quest the travel can be large and suspension smooth.
The body must be wider but this is compensated by a better streamline, the overall air resistance may be equal to that of a smaller model with open wheel boxes.
With closed wheel boxes you have a more spacious velomobile and you can choose whether you want high, long and smooth suspension or low, short and stiff suspension.
Also in tires you have all options, hard and narrow or wide and smooth.
You’ll get a width of (slightly) more than 75cm so you can opt to use the road instead of the mandatory cycle path (in The Netherlands).

kantellijn schema

Foto Eva Navratilova / kantellijn schema

Wat kan een vierde wiel daar aan
toevoegen?
Zeer goede bochtstabiliteit én voldoende grondspeling.
Veel stabieler bij harde zijwind, ook indien hij leeg geparkeerd staat in de wind.
Hoe breed zou een driewieler moeten worden om dezelfde bochtstabiliteit te krijgen bij gelijke grondspeling?
Een driewieler zou een spoorbreedte van 89 cm moeten hebben (de QuattroVelo heeft voor 62 en achter 50 cm spoorbreedte).

englishWhat can a fourth wheel to add to that?
Excellent cornering stability and sufficient ground clearance.
Much more stable in strong crosswinds, even if parked unoccupied in the wind.
How wide would a tricycle be with the same ground clearance and cornering stability?
That tricycle should have a track width of 89 cm (the QuattroVelo has 62 cm front and 50 cm rear track width).

vering

Foto Eva Navratilova / bocht stabiliteit

Vering
Niet alleen de voorvering biedt weerstand tegen overhellen in de bocht ook de achtervering doet dat.
Daardoor kan de vierwieler met comfortabeler vering eenzelfde ‘sportief’ bochtgedrag hebben als de driewieler met harde vering.

englishSuspension
Not only the front suspension resists body roll in cornering also the rear suspension does.
Therefore, a four-wheeler with comfortable suspension has the same ‘sporty’ cornering feel as a tricycle with firm suspension.

quattro-questXS - stelkonplaat

Foto Eva Navratilova / stelkonplaten

Hij is minder kwetsbaar voor langs-richels, wegglijden en lekke band achter dat is veiliger bij hogere snelheid en zeker heuvel af.
englishIt is less susceptible to lengthwise edges, slip and puncture of the rear wheel that makes it safer at higher speed and certainly down hill.

Miles Kingsbury over zijn deelname aan de ROAM (USA coast to coast 2011)
Four wheels good
Being the only four wheeled velo, it was interesting to compare the advantages / disadvantages of my setup compared with the others. From a safety point of view, the extra wheel gave me much more stability when crossing rumble strips (ribbelstrepen tegen slaperige chuafeurs), which puts the fear of God into the trike riders. Some of them refused to cross a rumble strip at more than 15mph, whereas I could cross them at any speed. There were two trikes that did actually roll over crossing rumble strips during ROAM. None of my 20 punctures gave me any scary moments, in fact on a number of occasions, I didn’t realise that I had punctured until the rim was banging on the ground.
Having four identical wheels and carrying a spare was a great advantage for quick changes and the big boot was great for the evening food shopping trips.
There is a question mark against my rolling resistance and having four wheels probably means more custom parts but all in all I am very happy with my decision to go with a quad. After all, how many Reliant Robbins do you see on the roads these days Rodney?

bagageruimte

Foto Eva Navratilova / quattrovelo – bagage ruimte

3 en 4 wieler met bagage

Foto Eva Navratilova / 3 en 4 wieler met bagage

Bagageruimte
Zeer veel bagageruimte en laag zwaartepunt voor de bagage is mogelijk.
Ook grote dingen als krat, sporttas of kind kunnen mee. De bagageruimte is droog en afsluitbaar te maken.

englishLuggage space
The large boot makes a low center of gravity possible for the luggage.
Even big things like a crate, gym bag or child can be carried. The luggage space is dry and lockable.

gewicht verdeling

Foto Eva Navratilova / gewicht verdeling

Meer gewicht rust op de achterwielen én je hebt twee aangedreven wielen daardoor heb je meer grip op zand, modder, sneeuw en steile hellingen.

englishMore weight is on the rear wheels and you have two wheel drive, therefore you have more grip on sand, mud, snow and steep slopes.

Koplampen
Twee hoog geplaatste koplampen maken de velomobiel beter herkenbaar als breed voertuig. Bovendien ben je beter zichtbaar, dat geldt eveneens voor het hoog geplaatst achter/remlicht.
Ook de knipperlichten die ver uit elkaar staan zijn duidelijker/veiliger in het verkeer.
Bij een laag geplaatste koplamp is een groot deel van de lichtbundel op de weg niet zichtbaar voor de rijder. Stel je de koplamp daarom hoger af dan verblind je al snel tegenliggers zeker als je over hobbels rijdt.

englishHeadlights
Two headlights high up in the body make the velomobile recognizable as wide vehicle. Moreover, you are more visible, which also applies to the highly placed rear/brake light.
The indicators that are far apart make it safer in traffic.
With a low placed headlight a large part of the light beam on the road is not visible to the rider. Would you therefore adjust the headlight higher, you can easily blind oncoming traffic especially when driving over bumps.

koplampen

Foto Eva Navratilova / koplampen

Achterwiel remmen zijn mogelijk voor meer remvermogen dat is vooral belangrijk bij afdalingen.

Twee sporen (of toch bijna) maakt het makkelijker hobbels, kuilen en tramrails tussen de wielen te nemen.
Met vier maal dezelfde wielmaat/banden heb je aan één reserve band is genoeg.

Door de 20” wielen komt er een lager koppel op de ketting en de hele carrosserie bovendien is een kleiner verzet mogelijk.

En wat kost dat vierde wiel?
Hij wordt iets zwaarder
Meer techniek in de aandrijving is duurder
Aerodynamisch mogelijk minder goed

De QuattroVelo is misschien wel de beste reis velomobiel maar ook in het alledaagse gebruik biedt hij zeer veel comfort, stabiliteit, gebruiksgemak, bagageruimte en veiligheid.

englishRear brakes are possible for more braking power which is especially important on descents.

Two tracks (almost) makes it easier to take bumps, potholes and tram tracks between the wheels.
With four times the same wheel/tire size carrying one spare tire is enough.

With 20″wheels a lower torque is on the chain and the whole body and a lower gearing is possible.

The costs that come with that fourth wheel?
It is adds a little weight
More technique in the drive train is more expensive
Aerodynamically possibly less good

The QuattroVelo is possibly the best travel velomobile. But also in everyday use it offers great comfort, stability, ease of use, safety and luggage capacity.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in vierwieler en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Waarom?

  1. Daniel zegt:

    In my Quest XS I can easily pack my golfbag to the left of the seat. The longest club is normally around 120 cm, which is not a problem in the Quest XS. What will the quattrovelo be like in this aspect?

  2. Belle zegt:

    Chapeau! Wat een goed stuk en wat een duidelijk illustraties. Uit de foto met de Stelcon-platen maak ik op dat er een carrosserie is gearriveerd in Dronten?

  3. Mooi positief verhaal uitgaande van de kracht en de pluspunten van dit model VM.

  4. JanG zegt:

    Eén detail: die 75 cm of breder om niet op het fietspad te moeten, is bij mijn weten een uitsluitend Nederlandse kwestie. In België, bijvoorbeeld, is het anders: zodra er een derde wiel op je rijwiel zit (fiets=2 wielen), mag je op het fietspad, maar moet het niet meer. Wat andere landen betreft, heb ik er geen idee van.
    Voor de rest: heel duidelijk. Ik ben echt benieuwd naar wat de praktijk zal brengen, zoals ongetwijfeld nog veel anderen.

    • Dag Jan,

      Dan is het in België niet veel anders maar heb je daar het geluk dat je ook met een smalle driewieler niet verplicht bent het fietspad te volgen. Het zinnetje staat in de Nederlands talige versie en in de Engelse staat er achter dat het in NL zo is, in de Duitse versie is het helemaal niet vermeld.
      In b.v. Denemarken is het allemaal weer anders daar mag je niet met een DuoQuest rijden en ook niet met een RAR tandem want die zijn te breed respectievelijk te lang. Toen nog onwetend van deze regel heb ik met beide in Denemarken gereden maar ben gelukkig niet gearresteerd.
      Tijd voor Europese regelgeving?

      Groeten, Allert

      • JanG zegt:

        Europese uniforme regels zouden het een pak makkelijker maken. Nu is het overal anders; soms voor grote zaken, soms voor details, maar altijd vervelend indien je ervoor aangehouden wordt.

  5. Adri Manhave zegt:

    Hallo Allert,
    Mooi en duidelijk gebrachte samenvatting, ik hoop dat er een proeffiets beschikbaar is als we in juni in Nederland zijn! Ik begin zeer benieuwd te worden naar de rij eigenschappen van de Quattrovelo, qua stabiliteit en gedrag in afdalingen klinkt deze fiets als een ideale opvolger voor de Strada in het terrein waar ik mijn kilometers afleg! (als er nog een testrijder nodig is in Noorwegen, dan weet ik nog wel iemand die dat kosteloos wil doen…… :-)) )
    Ik blijf in spanning meevolgen……..

    Groeten, Adri.

  6. barbier laurent zegt:

    Je trouve le quatro super j’actuellement un strada quel sera le rayon de braquage du quattro?
    Encore bravo

  7. Quezzzt zegt:

    Allert, met die bagagecapaciteit/volume komt de massa van het laadvermogen. Jeweetwel ledig gewicht+laadvermogen=rijklaar gewicht. Bijzondere intresse ligt dus in hoe licht fietst een Quattrovelo met rijklaar gewicht ? Wat zal een glasvezelmodel ledig kunnen gaan wegen ? 40 kg ? En daarbij op 20 kg lading. 30 kg lading ? Dat is al 60-70 kg rijklaar gewicht om fietsend voort te bewegen.

    Nog specifieker, heb je de mogelijkheid van e-assist in deze velomobiel meegenomen ?

    Ik gooi regelmatig +20 kg lading in de Quest op 10/20 km woon-werk met een aantal te overwinnen fietsbruggen en viaducten en merk daar weinig van behalve dat de gemiddelde snelheid ~2 km/u lager ligt als ik dat terugkijk in de computergrafiek. En dat alleen maar omdat accelereren iets trager gaat en klimmen ook. Op de kruissnelheid ( woon-werk om niet teveel te gaan transpireren = ~30 km/u ) lijkt het amper of geen effect te hebben.

    Is dit voor de Quattrovelo ook zo ? Vind je dat (een klant optie voor ) e-assist wel/niet nodig is als je regelmatig het laadvermogen van de Quattrovelo zou gebruiken ? ( en met kind ? )

    • Dag Quezzzt,

      Ik denk dat hij rond 30 kg gaat wegen. Ik weet overigens nog niet of er een glas en carbon uitvoering komt, bij de Quest en Strada zit tegenwoordig het belangrijkste verschil in de top en de achterbrug. Die zijn beiden van carbon bij de carbon versie maar die achterbrug komt niet in de QuattroVelo. Alleen de top van glas maken scheelt niet veel in de kosten maar wat ik wel prettig vind is dat een top van glas lichtdoorlatend is en je Q dus niet zo donker van binnen, je moet dan geen zwarte kleurlaag onder de eindkleur doen.

      Of je met die extra kilo’s zonder e-motor wilt fietsen is een keuze. Ik fiets wel eens alleen in de DuoQuest van 65kg dat gaat ook, het meeste last heb je van de naar schatting drie maal hogere luchtweerstand. Dus nodig is het zeker niet.

      Een QV is wel uit te rusten met een e-motor. Bij veel Velo’s kan dat, een beperking bij een trapas of middenmotor is dat die altijd een hoge Q-waarde hebben. In een krap gebouwde Velo past dat vaak niet. Het voordeel is dat een dergelijk systeem met krachtmeting te krijgen is. Als je zelf harder trapt doet de motor ook harder mee , dat voelt heel natuurlijk aan.
      Als alternatief zou je één van de achterwielen middels een ketting met een naafmotor kunnen aandrijven.
      Kortom er wordt al over nagedacht maar laten we er eerst maar eens een aantal bouwen zonder e-motor.

      Groeten, Allert

  8. Ivan John Kuljis zegt:

    Hello Allert,

    Love your summary on ‘Why’….should help paint a clear picture for early adopters of this new
    Machine!
    I was convinced in the 4 Wheel Velomobile concept way back in 2006 when Paul Sims built the ‘Quad’ for Greenspeeds attempt at the 24 Hour race at Wonthaggi…We finished forth even though we were the oldest team! l was quicker in the rain than dry conditions! A testament to 4 wheel handling in difficult conditions.

    Great name plate!
    Cheers
    !nK

  9. Johan G zegt:

    Dag Allert,
    Hoe zit het met bochten gecombineerd met paaltjes ? Wat is het verschil in bochtenstraal met een quest als je achterwielkast het paaltje niet mag raken ?
    Questie van gewoonte, maar ook bron van krachttermen als je met het verstand om 0 dezelfde bocht met paaltje gaat willen nemen.
    Mogelijks vergelijkbaar met de zorgvuldigheid die je respecteert als er een kinderkar achter de quest hangt …
    Groet,
    Johan

    • Dag Johan,

      Wat het verschil in bochtstraal is heb ik niet uitgemeten. Het is als het rijden met een onbekende auto, maar dan een wel heel compact model.
      Rustig aan en goed kijken in het begin en na verloop van tijd weet je wel hoe groot hij is.

      Groeten, Allert

  10. xander zegt:

    Hallo Allert, Eva en anderen
    Een prachtig stukje werk hebben jullie geleverd! De verhouding van de wielen doet mij denken aan een Citroen DS oftewel een snoek. Die reden altijd lekker wordt gezegd. Het stukje over zijwindgevoeligheid, richels in de weg en stuurgedrag bij een klapband achter was ik even vergeten maar zijn zeker een pluspunt voor de Quattrovelo (nu nog een typenaam, straks een merknaam?).
    Nu nog de koplampen. Bij de Citroen DS draaiden ze mee in de bochten.
    Groeten,
    Xander Niezing

  11. Maciej zegt:

    Omitting obstacles on the road (hole in asphalt, broken glass bottle, horse shit) with 4-wheeler is easier than with 3-wheeler.

  12. Stradaatje zegt:

    Zullen er 50mm banden onder passen ?

    • Dag Stradaatje,

      Het is de bedoeling dat er 50mm onder past, uiteraard geeft dat wel een beperking van de stuuruitslag op de voorwielen. Een populaire band is tegenwoordig de Schwalbe Shredda vouwband die is er in 40, 44 en 50 mm breedte.
      We hebben ook net de nieuwe 2015 budget versie binnen gekregen. Nu is er dus ook een variant met een ander karkas, stalen hieldraad en ander rubber. Hij ziet er hetzelfde uit maar het is eigenlijk een andere band.
      Over rolweerstand of lekbestendigheid weten we nog niets, wel is de prijs erg aangenaam, met € 17.50 (40 mm) minder dan de helft van de vouw variant.

      Groeten, Allert

  13. Daniël Goyvaerts zegt:

    Ik heb de foto’s op Facebook gezien. Wat een mooi fiets !

    Proficiat … !

    Groeten,
    Daniël

  14. Sjorsz zegt:

    De rolweerstand is toch de rolweerstands-coefficient maal het gewicht? Het gewicht wordt nu over vier wielen verdeeld… Volgens deze formule lopen vier wielen dus net zo licht als drie! Er is wel een extra lager waar iets aan warmte gegenereerd wordt. Ik ben benieuwd.

  15. Pingback: Four Wheeled Velomobiles | Electric trike

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s