Klapband test

Door Allert Jacobs

We hebben een dag besteed aan het testen van het stuureffect van de achteras bij een klapband.

Het plotseling sturen van de as zou de Quatrevelo minimaal uit koers doen raken of zelfs een oncontroleerbare slingerbeweging kunnen starten de hem doet verongelukken. In het allerzwartste scenario althans, een scenario waar ik zelf niet in geloof.

Maar helemaal uitsluiten dat het een effect kan hebben kan ik ook niet dus moet het toch getest worden.

De band moet op afstand onder het rijden stukgesneden worden zodat de lucht er binnen de kortst mogelijke tijd uit is.
We gebruiken F-Lite banden omdat die door hun dunne karkas en grote hoogte de as maximaal scheef doen zakken als er één klapt.
Om het zo realistisch mogelijk te houden moet je als bestuurder niet precies weten wanneer de band zal klappen. We hebben er daarom een mechaniek voor gemaakt dat met een touwtje bedient kan worden door iemand die ar achter rijdt.
Eerst hebben we twee banden gebruikt om het mechaniek goed werkend te krijgen op loopsnelheid en toen zijn we op pad gegaan voor een test bij 45km/u.
Al bij de eerste test met 40km/u blijkt de Quatrevelo geen enkel stuureffect te vertonen, je hoort een knal en dan gebeurt er ………………helemaal niets.
Nog niet het minste slingertje is voelbaar.
Om de snelheid te verhogen tot 60km/u zoeken we een heuvel op.
Theo stuurt de scooter en bedient het touw, Eva filmt. Het blijkt lastig om het touw strak te houden maar niet te strak natuurlijk.
Bij zo’n 45km/u komt het touw slap te hangen en dreigt te worden overreden door de scooter Theo trekt het strak maar daarmee gaat het mechaniek te vroeg af, de band ploft, 60km/u is helaas niet gehaald.
We hebben nog één F-Lite en proberen het nog een keer, maar nu mislukt de poging; geen klapband. Doordat er nu een 40mm en een 50mm band op de as liggen zakt hij iets scheef en de band blijkt niet meer geraakt te worden door het mesje.

We rijden weer terug, vandaag blijkt een theoretisch probleem in de praktijk niet te bestaan. En onderweg met twee maten banden blijkt nog een ander theoretisch probleem in de praktijk niet te bestaan. Door de verschillende wielomtrekken zou er slechts één van de twee freewheels aangrijpen en rijdt je dus eigenlijk met éénwiel aandrijving waardoor alweer een stuureffect zou moeten ontstaan…………..niets van te merken.

englishTyre blowout test

Today we have spent a day testing the steering effect of a rear tire blowout.
The sudden steering impulse that the rear axle would get from the blowout would make the Quatrevelo sway at minimum or worse start an uncontrollable oscillation which eventually would make it crash. That is in the very worst-case scenario at least, a scenario where I do not believe in.
But I can not completely exclude that it may have an impact, therefor it must be tested.

The tyre must be cut up while driving so that all air is out within the shortest possible time.
We use F-Lite tyres because with their thin and high walls they will make the axle steer the maximum angle.
To keep it as realistic as possible, as a drivers you should not know exactly when the tyre will blow. We have therefore made a mechanism that can be string operated by someone who drives behind the Quatrevelo.
First we have used two tyres to get the mechanism functioning at walking speed and then we went on the road for a test at 45km/h.
Already in the first test with 40 km/h the Quatrevelo shows not even a small steering effect, you hear a bang and then ………… nothing happens.

Not the least sway is noticeable.
To increase the speed to 60km/h, we move to a hill.
Theo rides the scooter and operates the rope Eva is filming. It is difficult to keep the string tight but not too tight of course.
At about 45km / h to the rope slacks and is likely to be run over by the scooter Theo pulls it tight but that sets the mechanism off, the tyre explodes, 60km/h is not reached.
We still have one F-Lite and try it again, but now the attempt fails; no blowout. Because there is a 40mm and a 50mm tire mounted on the axle it slightly tilted and the tyre seems not to be hit by the knife.
We drive back, today our test showed us that a theoretical problem does not exist in real live. And driving with two sizes of tire shows yet another theoretical problem does not exist in real live. Because of the different wheel sizes only one of the two freewheels should engage and you actually drive only one wheel which should create a steering effect ………….. again nothing noticeable.

Dit bericht werd geplaatst in vierwieler en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Klapband test

  1. John Highet zegt:

    Impressive testing guys! It reminds me of some of the arduous test that aircraft manufacturers like Boeing and Airbus do with their prototypes! My confidence in your design process improves by the day. A great team effort!

  2. Grandioze test. Niet alleen dat je bedenkt dat je het zou moeten testen, maar ook hoe je de test vervolgens goed uit weet te voeren. Heel knap gedaan! Ik zou gezocht hebben in een radiografisch bestuurbaar mes, of iets elektrisch in het wiel dat opeens voor steeds meer druk en uiteindelijk klapband zou zorgen, maar dit is prachtig elegant in zijn eenvoud.

  3. togetherinparis zegt:

    Be sure to put a pin through the steering column so it doesn’t fail catastrophically like it did on my Quest 286. I lost control and was lucky to get it to stop. It was an easy fix and I was disappointed that you’d not sent me an email about it to fix it pre-emptively.

  4. Willem Jan Coster zegt:

    Het geeft al wel blijk van jullie (zelf)vertrouwen in de fiets dat jullie deze test aandurven! Met het prototype nota bene. Het gaat heel ver dat jullie het stuureffect bij een klapband onderzoeken op deze manier en niet volstaan met het vertrouwen dat twee achterwielen sowieso veiliger is. Elke andere velomobiel met een enkel achterwiel heeft dan wel geen stuureffect maar is stuurloos bij een klapband. Zo heb ik eens ervaren bij 50km/uur. Het is dan een kwestie van geluk waar je eindigt. In mijn geval was dat gelukkig precies in de berm en niet (verder) de dijk af en ook niet op de tegemoetkomende rijbaan. Prachtig uitgevoerd en mooi gefilmd!

  5. Arjan zegt:

    Allert, ik had verwacht dat je die test ook in een BOCHT zou hebben uitgevoerd ! Nu weet je eigenlijk maar de helft van wat je wilde weten omdat er geen zijdelingse krachten op de QV werkten toen je de band plofte.

    Een klapband ( achter ) in een bocht is een ander pak mouwen qua stabiliteit. Of is dan de mogelijkheid te hoog dat dat prototype beschadigd raakt ?

  6. Peter J zegt:

    Schitterende test die bewijst dat alle speculaties hieromtrent totale onzin zijn. Ik was al overtuigd door het concept en de evolutie die de QV nu nog doormaakt maakt er een topper van voor de toekomst. Doe zo voort ! ! !

  7. ai zegt:

    Schitterend! Moet een hilarisch gezicht zijn geweest jullie colonne.
    Vooral het weer oppompen bij de Elandweg vond ik een mooi einde. Erg leuk om te zien dat het niet precies weten wanneer de band springt zo eenvoudig door jullie is opgelost. Geslaagde test, goede reclame 🙂

  8. Martin Keller zegt:

    Great test! I cannot see any steering impact at all! The more I learn about the QV, the more sure I get that this will be my next velomobile. If one has a (beautiful) descend where one reaches 95km/h every day with the Quest, one sometimes starts to think, “What happens if…”

  9. Rob Bakels zegt:

    Fantastisch dat jullie het zo getest hebben! Klapband lijkt inderdaad slechts een minimaal effect te hebben. En niet iedereen haalt 60……Een veilig gevoel!

  10. P. de Rond zegt:

    Een mooi gezicht, vooral de opname onder de fiets, zodat je precies ziet wat er gebeurt. Eigenlijk wel logisch dat de fiets stabiel blijft met 2 achterwielen, een auto doet ook geen rare dingen bij een klapband achter. Succes verder.

  11. Ooit heb ik een klapband meegemaakt in een Quest. Een te kleine binnenband in een Marathon Supreme achterband……schrikken en gelukkig goed afgelopen.
    2 wielen achter geeft een veilig gevoel……….. helemaal na het zien van deze test.
    Ingenieus uitgevoerd. Deze test moet een mooi gezicht zijn geweest en misschien materiaal voor een film van Alex van Warmerdam.

  12. Sebastian van den Bergen zegt:

    Elk test? I happen to live in Sweden (Karlstad) so I’ll be able to help you out. Would you like me to test with both the brown and the white elk? 😉

Geef een reactie op Sebastian van den Bergen Reactie annuleren