Week 3 van 2021

Door Eva Jacobs

Na nog eens nagemeten te hebben waar alle onderdelen van de aandrijving moeten komen hebben we de top er op gelamineerd. Het ziet best onprettig uit. Toch kan je alle plekken door die twee grote gaten (instap en voetenluik) bereiken.

After some measurements where all parts of the drive line should be placed in the body, we laminated the top on the lower part of the body. It looks like quite unpleasant work. Yet you can reach all places through those two large holes (entry and foot hatch).

Voorveerpoten
Allert is begonnen met serie voorveerpoten. Je kan zien dat er twee maten zijn – voor dagelijks gebruik en verlaagde voor een wedstrijd. Van een klant hebben we een setje titanium assen gekregen om die aan te passen en monteren voor zijn Snoek. Deze zijn 15g lichter per stuk dan onze stalen assen. Op de eerste foto zie je ook de achterbrug geplaatst in lasmalletje. Het was altijd een dilema: aluminium of carbon? Beide hebben hun voor en nadelen. Een van de meest opvande is dat een aluminum achterbrug in een serie van 30 stuks ca 1,5 uur werk is. Carbon achterbrug ca 10 uur!

MacPherson struts
Allert started a small series production of MacPherson struts. You can see that there are two sizes – for everyday use and lowered ones for a competition. We received a set of titanium axles from a customer to adept and fit for his Snoek. These are 15g lighter a piece than our steel axles. In the first photo you can also see the swingarm placed in welding mould. It was always a dilemma: aluminum or carbon? Both have their pros and cons. One of the most notable is that an aluminum swingarm in a series of 30 pieces takes about 1.5 hours of work. The carbon swingarm about 10 hours!

Heen en weer
Linksboven zie je het kleine hulpstuk dat bedoeld is om de achterveerpoot ophanging precies in het bovenste deel van de body te lamineren.
Die twee afbeeldingen rechtsboven laten drie productiestappen zien. Wit is de positieve (mannetje) plug of het model. Blauw is de negatieve (vrouwtje) mal en zwart is het positieve product van koolstoflaminaat. Boven is het kettingrolkapje, onder de hoedenplank.
Onderstaande afbeelding links toont het voorstuk van het voorframe. Eerst was het een grote paddenstoel – negatieve mal en positief zwart product. Deze hebben we vervangen (zie oudere blogbericht) door een kleinere trompet onder in de afbeelding. Wit is een positieve plug / model, blauw in het midden is een tweedelige negatieve mal, blauw aan de rechterkant is een positieve eendelige mal waar later (foto rechts onder) een negatief product wordt gelamineerd. Dus het was heen en weer en vice versa

Back and forth
At the top left is that little tool designed to laminate the rear suspension strut attachment exactly into the top part of the body. Those two pictures above right show 3 steps in production. White is the positive (male) plug or model. Blue is the negative (female) mould and black is the positive product from carbon composite. Above is the chain pulley cover, below the parcel shelf.
Picture left below shows the front piece of the front frame. First it was large mushroom shape – negative mould and positive black product. We have replaced this (see older blog post) by a smaller trumpet in the picture below. White is positive plug / model, blue in the middle is two-part negative mould, blue on the right is positive one-part mould where later on (picture right below) a negative product is laminated. So it was back and forth and vice versa …

Twee hulpstukken
Hier boven is een deel van de drive-line – achterste “kettingkap” die ook houder van de achterste kettingrol is. Zo onworpen, dat het alleen op een manier ingelijmd kan worden – past netjes in de kettinggoot en sluit aan de achterwielkast. Het grote gat in het midden is het montage luik voor de kettingrol.
Twee foto’s rechts laten twee hulpstukken zien. De bovenste gaat de achterbrug ophanging op het juiste plek houden gedurende het uitharden van de lijm. De tweede is een boormaletje zodat de as van de kettingrol altijd op het juiste plaats komt en de ketting rol niet scheef zit.
Volgende week: Snoek uit de mal en de lucht inlaat…

Two mounting jigs
Above this is pictured a part of the rear “chain cover” that also holds the rear chain pulley. Designed so that it can only be glued in one way – fits neatly into the chain tunnel and embraces the rear wheel-well. The large hole in the middle is a mounting access for the chain pulley. Two photos on the right show two mounting jigs. The top one will hold the swingarm attachment in place during the adhesive curing process. The second tool is a drilling template. That ensures the axle of the chain pulley is always in the right place and the chain pulley is not skewed.
Next week: Snoek out of the mould and the air inlet …

Dit bericht werd geplaatst in developement, Snoek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s