Quatrevelo: Onderdelen en details

Door Allert Jacobs

Ik wilde hier eigenlijk een filmpje plaatsen van de eerste rit met de eerste rijdende Quatrevelo, maar zo ver is het nog net niet. Daarom eerst enkele foto’s van wat er zoal is gedaan de laatste tijd.
Het uitdenken van de laatste dingen neemt veel tijd en het gewone werk gaat ook door maar de Quatrevelo komt toch steeds een beetje verder.

englishParts and details

I would have liked to put a video here of the first trip with the first drivable Quatrevelo, but it is still not quite ready. Therefore, first a few photos of what has been done lately.
Designing the last things takes a lot of time and the regular work also continues, but the first drivable Quatrevelo is nevertheless getting closer.

QuattroVelo-achternaaf

Foto Allert Jacobs: Achternaaf / Rear wheel hub

Het ontwerp van de naven is gewijzigd, de flenzen zijn verder uit elkaar geplaatst voor grotere zijdelingse stijfheid. En de bevestiging op de aandrijfas is nu met één centrale m8 bout i.p.v. vier m5 boutjes de veel lastiger te bereiken zijn.

englishThe design of the hubs is changed, the flanges are placed further apart for increased lateral stiffness. And to attach them to the drive shaft now one central m8 bolt is used instead of four M5 bolts that were much more difficult to access.

QuattroVelo-naven

Foto Allert Jacobs: Achternaven / Rear wheel hubs

Ook de assen moeten daardoor iets veranderd worden.

englishAlso the axles must be changed.

Achteras

Foto Allert Jacobs: Achteras / Rear axle

Alle wijzigingen moeten natuurlijk ook op tekening gezet worden.

englishAnd all changes must be documented.

Achteras frame

Tekening Velomobil.ro: Achteras frame / Rear axle assembly

achterbrug

Foto Allert Jacobs: achterbrug productie / rear axle frame production

Er moeten hulpstukken gemaakt worden om onderdelen te kunnen bewerken.

englishTools and jigs to machine the parts must be made.

En er moeten nog veel kleine mallen gemaakt worden.
Voor het koolstof deel van het frame is inmiddels een mal gemaakt, de draadboom en lampen liggen klaar om ingebouwd te worden.

englishMany small molds are still to be made.
The mold for the carbon part of the frame is finished now, the wiring loom and headlights are ready to be installed.

voorframe

Foto Allert Jacobs: Voorframe / front frame

Voor de bagage vakken voor de voorste wielkasten is een geïmproviseerde mal gemaakt zodat de maten daarvan precies vast komen te liggen voordat er een definitieve mal gemaakt gaat worden.

englishFor the luggage compartments in front of the front wheel boxes an improvised mold has been made.
This way the dimensions can be exactly determent before the production molds will be made.

bagage bak

Foto Allert Jacobs: bagage bak / luggage compartment

bagage vakken

Foto Allert Jacobs: Zijkanten – bagage vakken / luggage compartment

Deze geïmproviseerde mal wordt ook gebruikt voor de bagagevakken tussen voor en achter wielkasten, die tevens verstijving van de carrosserie en ophangpunt voor stoel en achterveerarm zijn.

englishThis improvised mold is also used for the luggage compartments between the front and rear wheel boxes. These compartments are also there to stiffen the body and provide a place to attach the seat and leading arm of the rear suspension.

De achteras is ingebouwd. Een aantal mallen zal moeten worden aangepast. De achterwielkasten moeten iets meer ruimte gaan bieden voor extreme wielbewegingen bij het inveren en de twee mallen voor de schotten voor en achter de as passen niet mooi en moeten bovendien met de wielkasten mee veranderen.

Links op de foto is de wrijving demper te zien. Hij is bevestigd in het midden van het aluminium achteras frame en op de bodem van de carrosserie.

achterwiel ophanging

Foto Allert Jacobs: achterwiel ophanging / rear wheel assembly

De dunne rvs Panhard stang met zwarte kunststof stangkoppen fixeert de achteras in zijdelingse richting.

En ook hier moet nog een mal voor het deksel gemaakt worden.

englishThe rear axle is installed. A number of molds will need to be altered. The rear wheel boxes need to be enlarged to offer adequate space for extreme wheel movements during suspension travel. And the two molds for the bulkheads fore and aft of the axle need to change with them.
On the left side of the photo the friction damper can be seen. It is mounted in the center of the aluminum rear frame and on the bottom of the body.
The thin stainless steel Panhard rod with black plastic rod ends locks the rear axle lateral direction.
And there is yet to be made a mold for the lid.

De mal voor de kofferdeksel scharnier is hier bijna goed. Er is alleen nog een kleine wijziging nodig om het geheel iets stijver te maken rondom de bevestiging van de gasveer.

englishThe mold for the lid hinge is almost good here. There is only a small change required in order to make the whole slightly stiffer around the attachment of the gas spring.

Foto Allert Jacobs: deksel scharnier /

Foto Allert Jacobs: kofferdeksel scharnier / lid hinge

Dit bericht werd geplaatst in vierwieler en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Quatrevelo: Onderdelen en details

  1. John Highet zegt:

    Great progress Allert. Thanks for the detailed update which demonstrates just how much thought is going into this development.

  2. Theo zegt:

    De Boeing 787, Airbus A380 en de A350 kwamen ook jaren later dan geplanned, maar als je daarna geniet van de technieken en de kwaliteit vergeet je de vertragingen. Kwaliteit en duurzaamheid nemen z’n tijd. Ik vind het erg knap wat jullie presteren !

  3. Willem Vierbergen zegt:

    Een diepe buiging en veel respect voor de volharding en vakmanschap waar je mee tewerk gaat. Tegenslag slikken en voorspoed hebben soms een raakvlak. Nogmaals veel respect!

  4. Adri Manhave zegt:

    Ik kan me enkel maar bij de bovenstaande commentaren aansluiten! Het begint er langzaam naar uit te zien dat deze fiets de perfectie gaat benaderen!

  5. Quezzzt zegt:

    Ik ben benieuwd of er bij ontwerp ook al rekening is gehouden met een eventuele e-assist motor.

    Omdat de QV een ander verkoopargument en gebruiksnut heeft dan velomobielen puur gebouwd op maximale snelheid zou dat in het buitenland nog weleens de QV (nog) aantrekkelijker kunnen maken. Europa is immers op Nederland, delen van Belgie, Denemarken en Duitsland niet vlak maar heuvelachtig of bergachtig. Zelfs in Nederland kan het nuttig zijn als je met 4 wielen door een laagje sneeuw moet ploegen.

    Meer laadruimte betekend als je dat gebruikt ook meer massa moeten voortstuwen, en hoewel het 4e wiel amper meer rolweerstand zal geven ( waarschijnlijk omdat de wieldruk, dus bandvervorming ook minder is ) doet het dat natuurlijk wel.

    Ook ben ik benieuwd of de QV komt met een door jullie ontworpen kap ( als optie erbij te kopen ) wat het kopen van het model nog weer wat aantrekkelijker maakt dan een open model.

    Uiteraard zie ik daar nog liefst een ruitenwissertje op – dat zou nog een heel onderscheidend verkoopargument zijn tegenover andere velomobielen – maar ik vermoed dat dat technisch dezelde kant op gaat als de e-assist in jullie ogen : complexer en electrisch dus storingsgevoelig dus liever niet.

    Ik ben al een tijd tot de conclusie gekomen dat een snellere velomobiel niets toevoegt aan waarvoor ik hem nodig heb ( mede omdat ik voornamelijk op fietspaden rijd en ik ben er wel achter dat de snelheid daar niet ongelimiteerd hoog kan zijn zonder daadwerkelijk gevaarlijk bezig te zijn ) maar een velomobiel die nog beter gebruikt kan worden in slecht weer wel. Nu nog gebruik ik (te) vaak de auto als het weer erg beroerd is. En eigenlijk wildie ik nu juist daarvoor een velomobiel.

    Met e-assist zal het makkelijker zijn door een laag(je) sneeuw te rijden, met een kap met ruitenwissertje heb je beter zicht in de regen, mist en sneeuw ( zo’n wens komt nadat mijn Quest al eens wegzakte naast het fietspad en beschadigd raakte omdat ik weinig zag ) en de 4 wielen zullen de QV toelaten met nog wat meer windkracht te rijden dan overige velomobielen. Dat zou nabij perfect zijn in mijn ogen.

    Ik heb dus zeker interesse in de QV, maar als open model met puur HPV aandrijving is ie ( in mijn ogen ! ) nog niet alles wat hij potentie zou kunnen zijn.

    Misschien is het te vroeg voor zulke dingen, maar ik vermoed dat de ontwikkeling toch een keer die kant op moet gaan. Je kunt immers maar tot een bepaalde grens gaan met almaar lichter en sneller. En wat moet je daarna gaan doen ?

    Mvg Arjan/Quezzzt

  6. Mark Cox zegt:

    Mooi dat de informatie op zo’n open manier verspreid wordt! Hier en daar leer ik ook weer bepaalde technische dingen bij, leuk om zo weer wat wijzer te worden 🙂 Het is nu ook wel duidelijk dat er toch relatief weinig zaken gedeeld worden met de andere modellen zoals tussen Quest en Strada wel is. Ben zeer benieuwd hoe het gaat aanvoelen als ik eens met de afgewerkte QV rijd.

  7. Bedankt voor deze foto’s. Ik was al nieuwsgierig geworden hoe het ging. Het is een goed idee om de perfectie zoveel mogelijk na te streven voordat je de eerste QV verkoopt. Kinderziektes moet je zoveel mogelijk voorkomen. Bedankt voor jullie, unieke, openheid bij dit proces. Het wordt prachtig!

  8. Ongetwijfeld een geweldige prestatie.
    Dit doet m’n vierwiel-hart goed.
    Ik kijk uit naar de presentatie.
    Succes!!!!!!!

  9. Daniel Goyvaerts zegt:

    https://www.facebook.com/velomobiel.nl

    Hij rijdt!!

    Proficiat met deze prestatie !!

    Misschien nog een foto van de situatie onder de stoel ?

    Groeten,
    Daniel

  10. Henk zegt:

    In het filmpje zie ik licht achter het scharnier van het deksel/luik. Zit daar een gat? Kan dat niet inregenen?

  11. Benny zegt:

    Erg mooi. Ik vind elektrische ondersteuning helemaal niets, haal de de noodzaak van zo efficiënt mogelijk maken van de fiets weg. Extra gewicht compenseer je gewoon met iets sterkere ondersteuning. Maar ik denk ook dat het gewoon nodig is, wil je een grotere markt bereiken. Bovendien heb ik als Nederlander makkelijk praten, als je een 5% heuvel op moet, ligt het toch iets anders. Zie ook het succes van de e-bike, voor de meeste mensen is het een uitkomst (al dan niet noodzakelijk). Veel succes met de afronding!

    Groeten Benny

    • Cas Tuyn zegt:

      Ik rij geregeld met mijn Mango van Weert naar Eindhoven (38km in 1:02 uur) en ’s zomers zijn er veel wielrenners aan het oefenen voor de Mijl van Maarheeze. Die gasten hebben de hobby om mij iedere keer even terug in te halen als ik met 42 km/u langsrij met 170W E-assist. Zonder E-assist ben ik als kantoormannetje al helemaal peanuts voor die mannen, dan haal ik net de 35 km/u.
      Omdat ik geregeld een wiel oplicht in snelle bochten kijk ik reikhalzend uit naar een 4-wieler. Maar wel met E-assist van 250W graag. Soms wil ik ergens onbezweet aankomen, meestal wil ik sneller zijn dan de auto’s die file hebben op de A2.

  12. JanG zegt:

    Indrukwekkend, hoe al die details aangepakt (moeten) worden. Dat de ontwikkeling daardoor wat langer duurt, is vervelend, maar bijkomstig. Ik ben, zoals zovelen anderen, echt benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

  13. Marco Loogman (Quest 450) zegt:

    Hallo Allert, gefeliciteerd met de geslaagde eerste rit van de Quattrovelo! Ik heb het filmpje gefascineerd zitten bekijken, de fiets lijkt aan de weg te kleven. Kun je al iets zeggen over het gewicht?
    Groeten van Marco.

  14. Quesjer zegt:

    Hallo Allert, en in het kielzog ook Theo en Eva natuurlijk. Van harte gefeliciteerd met de nieuwe loot aan de boom. Hard gewerkt, met een respectabel uithoudingsvermogen! Mooi te zien hoe hij de bocht “hoekt” zonder ook maar een krimp te geven, dat getuigt van de superieure wegligging. Maar dat hadden jullie al voorspeld. Fantastische welvende en strakke vormgeving ook, en de prijs is al even strak!

    Hulde, hulde, driewerf hulde!

    Wij wensen jullie een succesvolle introductie toe. Maar dat moet gewoon goedkomen lijkt ons zo.

    Hiep hiep Hoera!

    Quesjer en L.C.

Plaats een reactie