5 weken in Roemenië

Door Allert Jacobs

QuattroVeloIk ben naar Roemenië gegaan om daar ongestoord aan de mallen van de wielkasten en andere kleine onderdelen te kunnen werken. In twee weken moest het werk wel af komen dacht ik en dan kon er wellicht nog eentje rijden met Cycle Vision, maar die twee weken werden vijf en het werk is nog niet af.

CV gaat dus niet lukken maar de eerste rijdende QV is wel een heel stuk dichter bij gekomen. Hieronder een aantal foto’s van wat er gedaan is.

english5 weeks in Romania

I went to Romania to be able to work uninterrupted on the molds of the wheel boxes and other small parts. In two weeks, the work could be done I thought and then there could possibly be a rideable QuattroVelo at CycleVision, but those two weeks turned out to be five, and the work is not yet finished.
It will not be at Cycle Vision but the first rideable QV has come a lot closer. Here are some pictures of what has been done.

Quattrovelo_mould

Foto Allert Jacobs / QuattroVelo mold from inside

De mal van binnen gefotografeerd met flits. Op de voorgrond zijn twee gelamineerde platen tegen de wanden te zien, deze gaan de lijmflensen vormen die aan de wielkasten komen.

englishThe inside of the mold photographed with flash. In the foreground are seen two laminated sheets against the walls, these will form the adhesive surface on the wheel boxes.

rear bulkhead

Foto Allert Jacobs / plug of rear bulkhead

Een plug voor het schot achteraan tussen de achterwielkasten, het kruis zit er in om de torsiekrachten op te kunnen vangen.

De linker is een lagere variant om meer ruimte voor het laden van een kratje over te houden.

Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om het schot hoog te maken omdat het constructief gunstiger is.

Een bierkratje kan er nu net niet meer in. Dat komt niet alleen door het hogere schot maar ook door de scharnieren van het deksel die naar binnen draaien als het gesloten wordt en door de grotere wielkasten waar ook brede banden in moeten passen.

englishA plug for the rear bulkhead between the rear wheel arches, the cross is there to absorb the torsion forces.
The left is a lower variant in order to create enough space for the loading of a crate.

Eventually I chose to make high variant because it is structurally better.
Loading a beer crate is now no longer possible. This is not only due to higher bulkhead but also through the hatch hinges that run inside when it is closed and the larger wheel boxes which need to be able to accommodate wide section tires.

QuattroVelo moulds

Foto Allert Jacobs / QuattroVelo molds

Grijze pluggen, groene (en een zwarte) mallen. Het zijn vier wielkasten en een schot dat voor de achteras tussen de wielkasten komt.

englishGray plugs, green (and black) molds. The four wheel boxes and a bulkhead that is positioned between the rear wheel boxes.

Romania

Foto Allert Jacobs / Ladies from Velomobil.ro

De dames lamineren wielkastmallen.

englishThe ladies laminating the wheel boxes.

plugs collection

Foto Allert Jacobs / plugs collection

Hier een verzameling pluggen.

englishA collection of plugs.

QuattroVelo in the mould

Foto Allert Jacobs / QuattroVelo in the mold

De extra dik gelamineerde carrosserie die al die tijd in de mal zat kan nu gelost worden.
Hij wordt bewaard om (n)ooit nog eens te gebruiken als er iets met de mallen gebeurd.
Duidelijk te zien is dat de top later gemaakt is dan de onderkant. In de tussentijd is er een veranderring in het lamineren doorgevoerd. Tegenwoordig wordt er eerst een laag (grijze) filler in de mal gespoten als ondergrond voor het spuiten met autolak. De kleurverdeling de je ziet loopt daardoor over de deelnaad van de mal en niet over de lijn in de carrosserie die daarvoor bedacht is.

englishThe extra thick laminated body which was all that time in the mold can now be released.
It will be stored to (n)ever be used if something happened to the molds.
It can be seen that the top was made later than the bottom. In the meantime, there has been a change in the laminating process. Now a layer of filler s sprayed in the mold before the laminating to make a good surface to be spray painted later. The color line you see thereby goes along the split line of the mold and not over the line in the bodywork which is designed for this.

QuestXS, QuattroVelo and Strada

Foto Allert Jacobs / QuestXS, QuattroVelo and Strada

Hier poseren een Quest xs en Strada naast de QV.

De QV is net zo hoog als de xs, dat komt o.a. doordat hij iets lager op de wielen staat. De bodemvrijheid wordt er niet minder door omdat er geen kettinggoot onder de QV zit.

englishHere pose a Quest xs and Strada next to the QV.
The QV is just as high as the XS, which is caused among other things by the QV being slightly lower on its wheels. This does not reduce the ground clearance because there is no chain tunnel under the QV.

hatch for the footholes

Foto Allert Jacobs / the hatch for the footholes

Eén van de mallen die nog gemaakt moet worden is die voor het luik waar de voetgaten of bulten in moeten komen. Op mijn laatste dag in Roemenië maak ik er een begin mee, de mensen hier zullen het daarna afmaken.

englishOne of the molds that still needs to be made is the one for the hatch where the foot holes or bumps will come. On my last day in Romania I make a start with it, the people here will finish it later.

Dit bericht werd geplaatst in roemenie, vierwieler en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op 5 weken in Roemenië

  1. John Highet zegt:

    Great work Allert- better to take a little longer and reduce the need for subsequent major changes to the design– looks great to me so far!

  2. Het is dat ik me heb voorgenomen 10 jaar / 200.000 km met mijn huidige Quest te doen, maar anders….. Tjonge dit wordt toch wel een machine waar een klein 20 jaar ervaring met rijden en maken van velomobielen samen komt!

  3. Paulo Miranda zegt:

    Thanks for sharing the progression of the QV.
    I wonder how you can transport a chil at the rear of the QV now there is a rear bulkhead between the two wheel arches?

    • Hello Paulo, the bulkhead is behind the rear axle and not where the child will sit. The child sits right behind the driver, like a rugsack. A smaller driver therefore has more room for a child.

      Regards, Allert

  4. Rob zegt:

    Thanks for all the news Allert!
    A little rude to suggest perhaps – with all the extra work are you ok for money? Please don’t be afraid to ask for a deposit if funds are tight! I’m sure we’d all love to help support the work if you need us to!

  5. togetherinparis zegt:

    This effort may fail, or it may succeed. Courage!

  6. Rob zegt:

    The Quest/Strada/QV photo – the QV looks suspiciously ‘Thomas the Tank Engine’… We will be needing a suitable name! Albert the QuattroVelo…?

  7. Goyvaerts Daniël zegt:

    Hallo Allert, blij dat je terug bent !

    Ik ben zéér benieuwd hoe je de achterbrug zal uitwerken zodat het onderhoud zo eenvoudig mogelijk is.

    Groeten,
    Daniël
    Q577

  8. CV zegt:

    Prachtig! Ben zeer benieuwd naar uiteindelijk product en opties (en prijs).

  9. Jan zegt:

    Allert, dank dat we telkens weer mogen genieten van een update in het proces. En zoo blij dat ook echt gedacht werd aan het vervoeren van een kind. We wensen jullie veel doorzettingsvermogen en kijken uit naar het eindresultaat !

  10. Hans zegt:

    Prachtig zoals wij dat ontwikkelingsproces mogen volgen! Dank daarvoor. Op de SPEZI was het al likkebaarden! Maar we wachten rustig af tot alles geheel picobello is.

    Oh, even een vraagje over de “rugzakpersoon”. Hoe groot en zwaar mag die kleine co-passagier ongeveer zijn? (Dit naar aanleiding van de vraag van Paulo Miranda hierboven) Bij voorbaat dank!
    Vriendelijke Groeten, Hans

  11. Bert Valkering zegt:

    @Allert
    U schrijft in uw blog dat u een extra dik gelamineerde carroserie als “moedermal” achter wilt houden. Strak plan, want je mallen zijn uniek en daarmee je kapitaal. Misschien een suggestie, voor zover u hem zelf al niet doorgevoerd hebt: Bewaar die moedermallen niet op dezelfde plek als de gewone mal. Als de mallen in Roemenië liggen, bewaar de mallen dan in NL.
    Mocht er ooit iets gebeuren met het gebouw waar de productiemallen liggen, bijvoorbeeld brand, of een aardbevinkje (Roemenië is niet overal stabiel) is het maken van een nieuwe mal en het opnieuw opstarten, tig keer makkelijker.

  12. Marc zegt:

    Great looking velomobile! I’m really looking forward to try it out one day.

    Have you had time to think about an electric assist system yet?
    I was just watching a speech of Mate Rimac (of Rimac electric car company and greyp-bikes.com) on Youtube: https://youtu.be/tlLSLlumRAg

    Maybe worth a shot to contact these guys to get some help designing an electric assist system worth of putting into the Quattrovelo. Just a thought.

    Cheers
    Marc

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s