Krassen

Door Eva Jacobs

We hebben veel krassen gemaakt afgelopen weken. In de mallen. Als we zeker zijn van de vorm en de maat van een product, zetten wij het terug in de mal en trekken het om met een kraspen. Het volgende product kan je snel lang het lijntje afzagen.

We have made a lot of scratches in the past weeks. In the moulds. When we are sure of the shape and size of a product, we put it back in the mould and trace it with a scriber. The next product can be quickly cut along the line.

Allert maakt krassen in de mal van het trompetje – lucht inlaat en stuk voorframe in een. Ook het gat voor het trompetje, druppelvormig serviceluik voor achter derailleur of het voetenluikgat moesten in de mal komen. Dus heeft Allert de Snoek terug in de mal gezet, daarna klomt hij de Snoek er in om paar rondjes met zijn kraspen maken.

Allert scratches the mould of the trumpet – air inlet and piece of front frame in one. The hole for the trumpet, drop-shaped service hatch for the rear derailleur or the foot hatch hole also had to be placed in the mould. So Allert put the Snoek back in the mould, then he climbed the Snoek in to make a few rounds with his scriber.

Hier kan je een andere manier zien hoe je kan aangeven waar men moet gaten zagen. Je maak een zaagmal. Die leg je op de product zelf en dan maak je een lijn met een stift rond het gat. De maat en vorm van de wielgaten heeft Allert bepaald met behulp van de eerste Snoek.

Here you can see another way of indicating where to cut holes. You make a saw-jig. You put that on the product itself and then make a line around the hole with a marker. Allert determined the size and shape of the wheel holes with the help of the first Snoek.

In de laatste fotogalerij van dit blog zie je de achterbrug ophanging aan de wand van de velomobiel body (carbon stukje met aluminium plaatje boven in het midden). Er was een hulpmalletje gemaakt om de ophanging altijd op de juiste plek in de body te lijmen. Aluminium plaatje was met twee schroeven vastgemaakt. Maar na forse testen kwam Allert tot conclusie dat er beter 3 bouten kunnen zijn. En dus moesten wij de plug (model), de mal en uiteindelijk ook de product opnieuw maken.

In the last photo gallery of this blog you can see the swingarm mount on the wall of the velomobile body (carbon piece with aluminum plate in the top center). A jig was made to always glue the mount in the right place in the body. The aluminum plate was attached with two bolts. But after rigorous testing, Allert came to the conclusion that it would be better to have 3 bolts. And so we had to recreate the plug (model), the mould and ultimately the product.

Dit bericht werd geplaatst in developement, Snoek. Bookmark de permalink .

Een reactie op Krassen

  1. Martinius Berg zegt:

    Hallo Allert
    Ben zelf en mijn zuster Tina en zwager Paul in de vorige zomer (juni 2020) in de werkplaats geweest om met jullie te praten over de velomobielen die jullie produceren.

    De Snoek lijkt persoonlijk voor mij het beste alternatief als velomobiel vanwege het lage totale gewicht. Ik woon in Noorwegen met stijle wegen. Word de Snoek ook in de toekomst geproduceerd voor mensen met lichaams lengde van 1.88 m of langer?

    Martinius Berg🇸🇯
    Randsfjordvegen 155
    2860 Hov
    Noorwegen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s