Strada DF

Volgers van Velomobiel.nl is het niet ontgaan dat Daniel Fenn bij Velomobiel.Ro aan het werk is aan een nieuwe velomobiel. Een enthousiaste velomobilist verzamelde via het Duitse velomobielforum zelfs al een hele fotocollage, https://plus.google.com/photos/107011803462457763225/albums/5954295872406948897

Alhoewel we liever hadden gewacht tot de fiets rijklaar bij ons klaar zou staan voor proefritten kunnen we er nu toch niet onderuit alvast wat te melden.

df

Beelden zeggen meer dan woorden maar voor wie toch graag leest willen we alvast wel wat informatie over deze nieuwe fiets geven.

Het oorspronkelijke idee was om onze “product range” na de Quest XS ook uit de breiden met een Strada “XS”, een Strada die beter past voor mensen tot ca 175 cm lang. Maar waar de Quest XS duidelijk afstamt van de “grote” Quest” is de “kleine” Strada onder handen van Daniel Fenn toch wel een hele andere fiets geworden, gebaseerd op de ervaringen die Daniel heeft opgedaan met de Go-one Evo R,K en Ks serie. Daarom leek ons de toevoeging “DF” naar de initialen van de ontwerper beter op zijn plaats. Ook gaan er iets grotere mensen in passen dan in de Quest XS, zo tot ongeveer 185 cm.

Daniel had vooral een snelle fiets voor ogen. Voor snel optrekken of bergop rijden is van belang dat de fiets maximaal licht en stijf is. Daarom zal de fiets de nieuwe Velomobiel.nl koolstof achterbrug krijgen en ook (optioneel) een nieuw ontwikkeld koolstof voorframe. Bijzonder detail hieraan is dat het frame tegelijk een ventilatiekanaal is.

Verder moet de luchtweerstand zo klein mogelijk zijn. Luchtweerstand is het product van vorm en frontaal oppervlak. Bij de Quest is gekozen voor de optimale vorm  met de dichte wielkasten, de DF moet het hebben van een kleiner frontaal oppervlak. Om de fiets zo smal mogelijk te maken zijn de wielkasten ook ondiep, de draaicirkel van de DF zal daarom vergelijkbaar zijn met die van de Quest. Daarnaast is er bij de DF extra aandacht besteed aan de vorm van de wielkasten, heeft de fiets in principe dichte voetbakken (die eventueel wel open gezaagd kunnen worden) en is er bijzondere aandacht besteed aan de vorm en de grootte van de hoofdspoiler.

We hebben Daniel er van kunnen overtuigen dat veel mensen de velomobiel als dagelijks vervoermiddel gebruiken en dat snelheid alleen niet genoeg is om een fijne fiets voor dagelijks gebruik te hebben. De fiets krijgt daarom eenzijdige achterwielophanging voor gemakkelijke bandenwissel, een schuimdeksel voor het hoofdgat, iets meer veerweg en bodemvrijheid bij de neus dan de eerdere ontwerpen van Daniel en diverse demontabele carrosseriedelen om het onderhoud aan mechaniek en verlichting te gemakkelijker te maken. Voor zijn banden tot 40 mm breed, achter tot 50 mm te monteren.

Hoe gaat de fiets passen in de modellen range van Velomobiel.nl? De huidige Strada en Quest blijven natuurlijk gewoon leverbaar. De huidige fietsen hebben meer binnenruimte en bagageruimte en een groter instapgat en zijn geschikt voor mensen tot 2 meter lang. De “DF”gaat door het toepassen van meer koolstof onderdelen ook aanmerkelijk duurder worden. Wat uiteindelijk het beste concept voor een velomobiel is zullen de ervaringen leren, waarschijnlijk is dat voor iedereen weer anders. Net zoals sommige mensen nu voor de Quest of juist voor de Strada kiezen. En is het natuurlijk ook een kwestie van smaak.

Als alles volgens plan verloopt zal er begin januari een exemplaar voor testritten klaarstaan bij Velomobiel.nl. Nadere details zullen dan ook bekend gemaakt worden.

english

Velomobiel.nl followers noticed that Daniel Fenn at Velomobiel.Ro is working on a new velomobile . An enthusiastic velomobilist collected via the German velomobile forum even an entire photo collage , https://plus.google.com/photos/107011803462457763225/albums/5954295872406948897

Although we would have preferred to wait until the bike was standing here ready for test rides we cannot ignore the attention any longer.

Pictures speak louder than words, but for those who still like to read , we give a little background on this new bike.

The original idea was to add a Strada XS to our ” product range”  similar to the development of the Quest XS that fits people till 175 cm long. But where the Quest XS clearly comes from the “big ” Quest ”  the ” small ” Strada in the hands of Daniel Fenn surely comes from another source ,  the experience gained by Daniel making the Go-One Evo R, K and Ks series .That’s why we thought adding ” DF ” from the initials of the designer suits better. The new bike will also a bit bigger than the Quest XS and fit  people till about 185 cm height .

Daniel had a particularly fast bike in mind . For quick acceleration or uphill driving is important that the bike is extremely light and stiff. Therefore, the new bike will get het new Velomobiel.nl carbon swingarm and ( optionally ) a newly developed carbon frame . Special detail about this is that the frame at a ventilation duct .

Furthermore, the air resistance must be as lowas possible . Air resistance is determined by as well the shape and the frontal area . The Quest has the optimum shape with closed wheel boxes , the DF with open wheel boxes has to gain by a smaller frontal area. Furthermore, special attention is paid to the shape of the wheel arches , the bike special dents for the feet , and particular attention has been paid to the size and shape of the spoiler behind the head .

We were able to convince Daniel of the fact that many people use the velomobile for daily transport and speed alone is not enough to have the perfect bike for everyday use The bike will therefore have single sided rear wheel mount for easy tire change , a foam cover for the head hole , slightly more travel and ground clearance in the nose than the previous designs of Daniel and several detachable body parts for the maintenance of mechanical and lighting easier. Front wheel tires are to be mounted . up to 40 mm wide, at the rear up to 50 mm.

How does the bike fit the models range from Velomobiel.nl ? The current Strada and Quest just stay available . The current bikes have more interior space and a larger man hole for entranche and are suitable for up to 2 meters long . The ” DF” will be considerably more expensive by using more carbon parts. Ultimately the best concept for a velomobile is expected to be learned by experiences propably different for everyone . Just as some people now opt for the Quest or just for the Strada . And it is of course a matter of taste which model you will like best.

If everything goes according to plan , there will be early January 2014 a vehickle for test drives at Velomobiel.nl . Further details will be announced then .

Dit bericht werd geplaatst in developement en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Strada DF

  1. Quezzzzt zegt:

    Krijgt het nieuwe model niet beter een andere minder verwarrende eigen model naam gezien het eigenlijk helemaal geen Strada meer is ?

    Van een Strada verwacht je immers :

    – alle banden te kunnen monteren ( t/m 50/60 mm v/a )
    – bochtstraal ~8 m
    – Ruime opberg mogelijklijkheden
    – Hogere bochtstabiliteit

    Als je zo leest dat het nieuwe model smaller is zal de bekende Strada bochtstabiliteit zijn aangedaan, heeft dus de bochtstraal van de Quest ondanks open wielkasten, heeft minder bagagemogelijkheden en is beperkt in bandenkeus.

    Geen Strada dus :-)))

    Maar wel een velomobiel met heel interessante keuzes en mogelijkheden :-))

    • Dag Quezzzzt,
      Een naam verzinnen is lastig. We zijn begonnen met de Strada als uitgangspunt, en omdat hij inderdaad heel anders is geworden hebben we de toevoeging DF gedaan.

      Het is waar dat deze fiets tov de huidige Strada minder bagageruimte gaat krijgen, een grotere draaicirkel, beperkte bandenkeuze en een kleiner instapgat. Daar krijg je wel wat voor terug. De huidige Strada blijft zeker ook in productie, dus ieder gaan zijn/haar eigen optimum kiezen.

      Groeten, Ymte

  2. Marc zegt:

    Het lijkt erop dat jullie er in geslaagd zijn de nadelen van de evo’s te elimineren, waardoor het gebruiksgemak voor dagelijkse (woon/werk) ritten enorm verbeterd is.

  3. Gerrit Govaerts zegt:

    Hier heb ik zo lang op gewacht : klein frontaal oppervlak , goeie aero , licht , net iets voor de kleinere rijder . Neem dat ding aub in productie want ik wil er een voor volgende winter begint . Wachttijden toch geen jaar hoop ik . Ik kom zo snel mogelijk proef rijden zodra jullie er 1 hebben . Echt een geniaal ding . En voor Belgie hoeft ie zeker geen 75 cm breed te zijn . Ik wed dat ie sneller is dan de rest van jullie gamma

    • Dag Gerrit,
      Omdat de fiets lichter is en iets breder spoort kan hij met optrekken en bochten rijden sneller zijn dan de Quest, dat zal ook gelden als je de berg op rijdt. Of hij minder luchtweerstand heeft dan de Quest moeten we nog zien. Dat hij lager en smaller is is zekere winst maar de open wielkasten zorgen weer voor meer luchtweerstand. Op een dijkje met de wind schuin tegen is nog niet gezegd welke fiets de minste luchtweerstand zal hebben.

      Wij gaan met even veel plezier de Strada DF maken als de Quest(XS) en de Strada, de klanten mogen kiezen wat voor hun de beste fiets is.

      Groeten, Ymte

      • Gerrit Govaerts zegt:

        Hoi Ymte ,
        dat gaan we weten na de rolldowntest in Elfershausen waar een pak velomobielen zullen aan mee doen , met gelijk gewicht en zelfde banden . De laatste winnaar daar vorig jaar was Daniel’s Evo Ks , Nog verder uitgebold dan een Milan SL . Als de Strada DF even snel blijkt te zijn dan een Evo Ks (wat ik vermoed want iets kleiner frontaal oppervlak , maar wel wat meer verlies in de wielkasten ) dan hebben we onmiddelijk antwoord op de vraag . Ik vind het getuigen van een heel grote efficientie als ik zie hoe Daniel in zijn Ks die je bijna op straat zou kunnen gebruiken en met ruw s-geschat 80 watt minder vermogen (kan meer zijn) een heel legertje tot in de puntjes getunede Questen verslaat (wielkappen die voor straatgebuik niet kunnen ) Alleen die peperdure radiaalbanden geven jullie geschat al minstens een paar km/h winst t.o.v. zijn Ultremo’s . Volgend jaar kan Daniel ook 40 mm banden gebruiken , dus ik vermoed dat ie zijn voorsprong nog gaat vergroten . We gaan het zien .
        Toegegeven , een Quest zeilt aan de wind , de Strada DF , net als de Evo K en Ks niet , maar ze zijn veel stabieler bij harde zijwind . Ieder voordeel hep zijn nadeel en vice versa

      • Daniel zet alles op alles om te fiets op tijd af te krijgen (en er mee naar Elfershausen te reizen), we hopen dat hij klaar en goed is dan.

        We hebben de Michelin banden 1x gebruikt op de rdw baan, alle andere wedstrijden heb ik gewoon op durano’s gereden omdat dit een solide band is met redelijke lekbescherming. Daniel heeft alle wedstrijden op Ultermo’s gereden, ook op nat wegdek, geluk gehad dat ze niet lek gingen want anderen hadden wel pech met deze banden.

        Groeten, Ymte

      • Gerrit Govaerts zegt:

        Ymte ,
        nog ff wat over open (of gesloten) wielkasten . Ik heb wat papers op internet hierover gevonden want daar wordt natuurlijk door de autoindustrie en racerij onderzoek naar gedaan . In de LeMans prototypes worden die wielkasten vooraan bovenaan geventileerd wat voor meer downforce zorgt (de druk is daar blijkbaar hoger dan 1 atm)
        Ik had wat anders gedachten : het kan bijna niet anders dan dat de weerstand van zo’n wielkast te danken is aan pure pressure drag want de stroming is behoorlijk turbulent , zeker in een open wielkast. Ergo , moet de luchtdruk achter het wiel lager zijn dan aan de voorkant van het wiel (metingen en CFD tonen dat aan). Wat zou er dan gebeuren als je gewoon een rond gat vooraan en achteraan de wielkast maakt en die verbind met een (soepele) buis .Het drukverschil lost dan op en de weerstand verlaagt . No free lunch here , want je bent natuurlijk lucht aan het verplaatsen . Echter , met aero trade off’s weet je maar nooit en misschien win je daar een aantal watts mee , misshien ook niet en verlies je zelfs . Maar wellicht iets om eens uit te proberen .

  4. Astrid zegt:

    Misschien een idee om er voor de Nederlandse markt een accessoire-optie bij te maken waarmee de fiets net wel breder wordt dan 75 cm. Ik denk dan aan een bredere plaatsing van de spiegels / eventueel combi met verlichting of gewoon stootstripje op het breedste punt of ….. Snel rijden wil en kan je op veel plekken juist niet op de fietspaden.
    Groet Astrid

    • Dag Astrid,

      Het breedste punt van de carrosserie is 64 cm, bij wielen onderaan en bij de wielbouten zal het net onder de 70 cm blijven. Is de 75 cm heel belangrijk dan kun je bijvoorbeeld een beugeltje met een reflector bij de wielschroeven monteren. Mijn Quest is trouwens een keer officieel op het politiebureau in Dronten gemeten, na een half uur kwam men tot een resultaat van 85 cm. Met deze meetmethode is de Strada DF nog steeds wel breed genoeg 🙂 Ik kreeg nog wel een bakje koffie omdat ik zo lang moest wachten.

      Groeten, Ymte

      • Clément zegt:

        I guess they have Irish coffees at the Police office of Dronten; how many policemen it took to make such a precise measurement? . A reflector is one option. Perhaps a very narrow winglet, but 4.5cm width on each side next to the wheel box, can do the job too; perhaps it could even contribute in reducing the turbulences created by the wheel. Looking forward to test ride it. Greetings, Clément

      • Johan zegt:

        ideale plaats en ideaal excuus voor het plaatsen van reelights (wit en rood op de wielbout ). Altijd zichtbaar, nooit een platte batterij.

  5. Benny zegt:

    Ik ben heel erg benieuwd hoe dit zal rijden. Of het inderdaad sneller is als een Quest (met racekap)Ik kom zeker een keer testrijden als het mag (ondanks dat hij waarschijnlijk te duur voor me is) Komt er ook een versie met een racekap? (compleet met een rond motorhelmviziertje, zoals die kappen van jullie hebben?)
    Groeten Benny

    • Dag Benny,

      Daniel heeft zijn oude Evo Ks enige tijd geleden al verkocht, hij “moet” dus in de nieuwe fiets gaan rijden. Ongetwijfeld gaat hij ook racen en daar hoort ook een racekap bij.

      Groeten, Ymte

  6. Marc zegt:

    Wat me opvalt in vergelijking met de evo K, is dat de hoofdsteun iets achterover helt. Betekend dit automatisch dat de stoel iets meer ‘liggend’ is geplaatst?

  7. Dag Marc,
    De stoel wordt verstelbaar in zithoek. Ik weet echter niet precies of en hoeveel de hoofdsteun meer ligt, ik zal het navragen.

    Groeten, Ymte

  8. Peter J zegt:

    Hallo Ymte,

    Is de Strada DF ter hoogte van de berijder, meer bepaald bij de schouders, wezenlijk smaller dan de gewone Strada ?

    M.v.g. , Peter

  9. Daniel zegt:

    Antwort

    Die Kurvenlagen wird etwas schlechter werden als im S oder Sl, diese beiden haben eine unverschämt hohe Kurvenlage, die Kurvenlage wird bestimmt durch den Schwerpunkt, durch die Spurbreite, sehr entscheidend auch wo der Schwerpunkt ist, je näher an den Vorderrädern je besser.
    Ein Dach, ich gehe davon aus.
    Das k hat die kleinsten Radkästen überhaupt, dort lässt der Michelin schon drauf, aber man kann nicht voll einlenken.
    Weil der Michelin so breit baut 45mm auf 26mm Felge ist er deutlich langsamer als andere. Die K Ks und gewiss das Df sind nur so schnell weil der Reifen als Konzept in die Seitenwand integriert ist, ein sehr breiter und sehr kantiger Reifen wie Michelin macht viel kaputt an der Seitenwand.
    Mit speziellen. Radkappen könnte er aber besser sein.

  10. Johan zeinstra zegt:

    Prachtig ontwerp!
    Wel eruugg jammer dat ik er geen plaats in heb met m’n 1,93 😦

    Johan Z.

    • Dag Johan,
      Zelf ben ik 2 meter lang dus ik voel met je mee, maar met de introductie van de Quest XS heb ik er al aan kunnen wennen niet alle fietsen die we maken zelf te kunnen rijden. Afhankelijk van de ervaringen met deze fiets ligt het wel voor de hand om ook ooit nog een “XL” versie te maken. Maar het ligt ook voor de hand om te kijken welke innovaties uit deze fiets gebruikt kunnen worden in de huidige modellen. We kunnen niet alles tegelijk, eerst maar eens fietsen in de nieuwe fiets.

  11. Rudolf zegt:

    Hallo.
    Het is technisch erg mooi allemaal,knap werk.
    Wat zal het voordeel ongeveer zijn van de erg stijve aandrijflijn,t.o.v de gewone quest of strada?

    • Dag Rudolf,
      Een stijve aandrijflijn is van belang bij optrekken en vooral ook als je bergop rijdt met een klein tandwiel voor. De kettingkracht is dan erg hoog en dan kun je rendement verliezen als je fiets meegeeft. Eenmaal op snelheid in de vlakke polder is het effect veel minder. Omdat we steeds meer klanten in het buitenland hebben (en bijna overal buiten Nederland kom je heuvels en bergen tegen) is de stijfheid van de fiets belangrijker geworden. En al hebben we er niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven, in het afgelopen halfjaar zijn ook de carrosserien van de huidige Quest, XS en Strada onder handen genomen en hebben de fietsen een nieuw en stijver voorframe gekregen.

      groeten, Ymte

  12. Jan.E zegt:

    Ik vind het alvast een prachtige fiets en denk er ook aan om er eentje aan te schaffen. Maar alles hangt natuurlijk af van de prijs. Dus daar wacht ik angstvallig op. Nog geen vooruitzichten op dat vlak?

  13. Pieter zegt:

    Ik zou graag een wat toegankelijker model zien komen met bijvoorbeeld een groter instapgat (a la Milan?). Ik vind het instappen in een velomobiel nog best lastig (heb er zelf geen), maar bovenal vind ik het altijd zo eng claustrofobisch voelen! Voor racedoeleinden absoluut geen probleem natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat dit echt mensen afschrikt om een velomobiel te gaan rijden… Ik vermoed dat het de acceptatie van de velomobiel ten goede zou komen als we meer open (niet letterlijk) ogende velomobielen zouden hebben. Het lijkt me mooi om bijvoorbeeld een racekap/afdekluik in 1 stuk uit transparant materiaal te vacuumvormen en het dan zowel opklapbaar als uitneembaar te maken.
    Verder mooie details en verbeteringen. Sluit me ook aan bij wens voor XL-versie voor lange mensen (als vervanger Quest?). Wellicht koop ik dan ook nog eens een Velomobiel :).

  14. Peter Colbers zegt:

    Hoe is de Cw (weerstandscoëfficiënt) en het effectieve oppervlak A voor de Strada DF vergeleken met de Quest en andere Velomobielen (Velotilt)?
    Luchtweerstand F is evenredig met A*Cw

    • Dag Peter,
      Met het product van vormweerstand en oppervlak kun je inderdaad in twee richtingen optimaliseren. De DF heeft door de open wielkasten een theoretisch minder gunstige vorm dan de Quest maar ook een kleiner oppervlak. We hebben nog geen nauwkeurig metingen gedaan maar de DF lijkt iets sneller dan de Quest. Daarbij moet je wel bedenken dat er ook geen mensen van 2 meter in kunnen. Verder maakt het ook uit waar de wind vandaan komt, bij zijwind lijkt de Quest beter te scoren. En er zijn er meer dingen van belang voor een snelle fiets, bijvoorbeeld bochtenstabiliteit, gewicht en stijfheid van de aandrijflijn. Op deze factoren scoort de DF weer beter dan de Quest. Voor een fiets voor dagelijks gebruik is niet alleen de snelheid doorslaggevend, de Quest heeft weer meer bagageruimte en een comfortabelere vering.

      Over de velotilt kunnen we niet zoveel zeggen. Het frontaal oppervlak lijkt niet kleiner dan van de Quest. In de gesloten uitvoering kan de vormweerstand gunstiger zijn. Er zijn wel aanwijzingen dat wielen naast de kuip in de praktijk slecht uitpakken voor de luchtweerstand.

      groeten, Ymte

  15. Eagle250 zegt:

    Kommen die Strada df mit panzerlenkung oder tiller?

  16. Rudi zegt:

    Ik dacht de neus van een Belgische WAW te herkennen. Zeer mooi ontwerp. Volgende stap een elektrische strada?

Plaats een reactie