Q4W – Langzaam maar zeker

Door Allert Jacobs
Quest en Q4W top view

Foto Eva Navratilova

Ondertussen wordt er in Dronten aan de Q4W gewerkt, al lukt het niet altijd er zo veel tijd voor vrij te maken als ik zou willen. En het maken van een compleet nieuw model kost altijd weer meer tijd dan gedacht.
Zoals al eerder geschreven is het instap gat van het 1 op 5 modelletje te klein en moet dat in het 1 op 1 model groter worden gemaakt.

englishSlowly but surely

Meanwhile in Donten the work on the Q4W progresses, although it is hard to invest as much time as I would like to. And making a completely new model always takes more time then one thinks when one gets started.
Like mentioned before, the manhole is not big enough in the scale model and needs to be enlarged in the 1 on 1 model.

Om een idee te geven van de maten van het instapgat t.o.v. dat van de Quest en XS heb ik een foto van boven genomen.
De deelnaad en daarmee de verdeling van de twee kleuren volgt het gat en gaat dus mee omlaag, dat is goed te zien op de foto van de zijkant. Achter de Q4W staat mijn Quest en de hoogte van de rand komt zelfs nog een fractie lager uit dan die van de Quest.
Voor de duidelijkheid hebben we het piepschuim een kleurtje gegeven in de foto.

Quest, Q4W en QuestXS

Foto Allert Jacobs

englishTo demonstrate how the manholes of the Quest, XS and Q4W compare I  have made a photo from above.
The separation line and therefore the border between the two colours now has to follow the deeper manhole, that is seen on the side view photo. Behind the Q4W you can see my Quest and the hight of the hole is even slightly less than that of the Quest.
To make things more clear we have tinted the white polystyrene in the picture.

Quest en Q4W zijkant

Foto Allert Jacobs

Q4W aandrijving 1

Foto Allert Jacobs

Het test frame bewijst goede diensten, de aandrijving loopt goed maar het gebruik van een standaard derailleur met middellange kooi (noodzakelijk als je een 34 of 36 tandkransje wilt schakelen) geeft een beperkte bodem vrijheid. De derailleur hangt onder de niet afgeveerde as en zal daardoor een vaste hoogte boven het wegdek houden. Maar als er onder de carrosserie een bult van 8 cm diep moet komen om de kooi in zijn meest lage stand te omsluiten, dan zal deze als de fiets in de veren zakt, mee zakken en is 5 cm bodemvrijheid onbelast erg weinig. En natuurlijk ook als je met de twee linker of rechter wielen van de stoep af rijdt of een baksteen o.i.d. even tussen de wielen neemt.
Daarom toch nog eens de oude verbouwde derailleur van stal gehaald, deze is ook al toegepast in de C-Alleweder en eerste 130 Questen en de Mango.
Toen was het grootste tandwiel een 25 of maximaal 28, nu werkt het ook met een 36 dankzij het schuine parallellogram van de Sram derailleur.
De spanner met de twee wieltjes wordt van de derailleur gehaald om plaats te maken voor een kunststof kooitje met eventueel één derailleur wieltje.

englishThe test mule proves to be very useful, the drive train runs smoothly, but the use of a medium cage derailleur (a necessity when a 34 or 36 cog is used) gives only little ground clearance.
The derailleur is mounted on the unsprung axle and therefore it has a fixed clearance with the road surface. But there needs to be a bulge of 8 cm deep to accommodate the derailleur and that will move downward when the suspension is compressed. And then the remaining 5 cm of clearance is used up by the suspension. It is also very little when driving of the sidewalk with the two left or right wheels or trying to avoid a brick on the road for instance by taking it between the wheels.
That is why I chose to use the old system with the adapted derailleur that has been used on the C-Alleweder and the first 130 Quests and the Mango.
In those days the biggest possible cog was 28 teeth but now it works well with a 36 cog thanks to the slant parallelogram of the Sram derailleur.
The chain tensioner with the two jockey wheels is removed from the derailleur to be replaced by a plastic cage possibly with one jockey wheel.

Het spannen van de ketting gebeurt dan vlak achter het voorblad met een zelf gemaakte spanner. Nu steekt alleen de kettinggoot nog 3 cm dieper dan de 13 cm hoge bodem en blijft er dus nog 10 cm over tot aan het wegdek, ruim voldoende voor een comfortabele veerweg van 4 á 5 cm.

englishThe chain is tensioned with a home made tensioner positioned right behind the chain blade. Now only the chain tunnel is 3 cm lower than the 13cm high bottom keeping a clearance of 10cm over the road surface, well enough to have a comfortable suspension travel of 4 to 5 cm.

Q4W aandrijving 2

Foto Allert Jacobs

Voor de spanner heb ik uitgedraaide skeeler wieltjes gebruikt, door de grote diameter lopen die licht en het polyurethaan is stil en olie bestendig.
Op de foto is ook een Schlumpf Mounatain Drive te zien, het is de extra smalle versie voor een bracketpot van 50mm breed, zo blijft de Q-waarde op een nette 150 mm. Van de extra weerstand en het geluid dat de planetaire tandwielen moeten geven is heel weinig te merken, ik heb hem ook even in een Quest gebouwd om te horen of het geluid in de carrosserie hinderlijk is maar ik hoor het niet boven het ketting- en windgeruis uit.

englishTo make the tensioner I used skeeler wheels, the large diameter reduces mechanical friction of the chain and the polyurethane runs silent and it is oil resistant.
In the photo a Schlumpf Mountain Drive can be seen, this is the extra narrow version to be mounted in a bottom bracket of 50 mm, this way the Q-factor is no more than 150 mm. The additional mechanical friction and noise is hardly noticeable. I have also mounted it in a Quest to check if the noise would be more noticeable inside the body, but it was not so loud that I noticed it over the noise of the chain and the wind in my ears.

Q4W aandrijving 3

Foto Allert Jacobs

Dit bericht werd geplaatst in vierwieler en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Q4W – Langzaam maar zeker

  1. togetherinparis zegt:

    Electric motor, danke.

  2. John Highet zegt:

    Excellent progress Allert! Very well presented.
    Two things that will affect my decision later to buy a Q4D are
    1. Ground clearance at least as good as my current QXS and
    2. The option to fit brakes on the rear wheels which you alluded to early in the blog.

  3. Marco Loogman (Quest 450) zegt:

    Allert, is de kromming van het bovendeel ongeveer hetzelfde als bij de Quest? Ik vraag me af of ik de stroomlijnkap die ik nu op mijn Quest gebruik (model “Velomobielonderdelen”) mee zou kunnen nemen naar de Q4W. Ik rij eigenlijk altijd met een kap, zelfs in de zomer. Kleine aanpassingen in hoogte, bijvoorbeeld naar de stroomlijnpunt toe zijn niet erg, dat kan ik wel doen, het gaat me vooral om de kromming van het deksel.

    • Dag Marco,

      Als je de kromming van de ‘motorkap’ bedoelt dan gaat dat wel lukken. Bedoel je de deksel van de bagagebak dan weet ik het nog niet, die wordt wel aanzienlijk breder en hoger dan die van de Quest.
      Ik zit er zelf aan te denken om een stroomlijnkap te maken die alleen uit het hoofdgedeelte bestaat en dan op de bagagedeksel vast gemaakt wordt met drukknopen. Je klapt hem dus mee open met de bagagedeksel en verwijderd daarna de standaard schuimdeksel om in of uit te stappen.
      Zo heb je een veel compacter ding dat gemakkelijk mee kan in de fiets voor als je in een regenbui terecht komt en je er toch even een koepeltje er op wilt zetten.

      Groeten, Allert

      • Rob zegt:

        Riding an EvoK at the moment I do miss the Quest foam lid – both for days when first thing is cold/wet AND for closing the entrance when she is parked outdoors at night, eg. when camping.
        Rob
        wrhpv.com

  4. marcel beekans zegt:

    het ziet er goed uit! gr marcel q551

  5. Adri Manhave zegt:

    Hallo Allert,

    Langzaam maar zeker, je vordert in elk geval! Het instapgat ziet eruit of het qua maatvoering precies tussen de XS en Q valt, zou goed moeten zijn voor de meesten dus. Het idee van het koepeltje spreekt me wel aan, scheelt een hoop plaats in de fiets. Is er in de fiets plaats genoeg voor dat enorme tandwiel op de MD? Is het ook mogelijk om i.p.v. een MD een High Speed Drive te gebruiken? De verhouding blijft dan ook 1:2,5 maar het tandwiel is behoorlijk kleiner in die situatie.
    Ik blijf het ook een mooie fiets vinden, als er volgend jaar een proefmodel beschikbaar is, zal ik zeker even komen “proeven”……

    Groeten, Adri.

    • Dag Adri,

      Een high speed drive kan ook, het ligt er aan wat je wilt. In NL rij ik eigenlijk altijd op alleen het grote blad en heb ik de MD niet nodig. Ook in bergachtig terrein rij je denk ik meer op het grootste dan het kleinste blad en zul je de MD meer uitgeschakeld hebben (is efficiënter) dan de HSD.

      Groeten, Allert

  6. Paulo (Quest XS 33) zegt:

    Hello Allert.
    Another great article!
    Concerning the ground clearance issue, instead of a modified rear derailleur + Schlumpf, why don’t you use a Rolhoff or a Pinion?
    Is the Schlumpf necessary because of the front tensioner?
    Greetings, Paulo

    • Hello Paulo,

      If you want to use a Rohloff it has to be used as a intermediate drive, the two chains will be less efficient and more noisy. And I don’t like the 14% steps for each gear.
      The pinion has 11,5% steps (still more then a 8%, 15 to 16 step of a dérailleur) 4 more steps, bigger range 636% versus 526% and you don’t need to use a second chain. Shifting while standing still is good. But it needs a special frame mount, it is less efficient than a dérailleur, heavier and it is expensive. But if someone would like to have it as an option it can be done.
      The tensioner would also work without the Schlumpf, a front dérailleur would not work very well with a 75 and 30 teeth chain ring.
      All things considered I think the best option is a Schlumpf and dérailleur. With a 11 to 36 cassette a range of more then 800% is possible and you can shift the Schlumpf while standing.

      Regards, Allert

  7. Robin Pols zegt:

    Wat een ontzettend mooi voorblad staat er op de laatse foto. Jammer dat je deze straks niet meer ziet! Dank voor alle interessante info via deze blog. Mooi om het project zo te zien groeien.

  8. Ivan John Kuljis zegt:

    G’day Allert,
    Looking AMA2!NG and a real future machine. My only wish from an artistic point, is that you
    consider the tail of the ‘out-line’ shown in the previous side view photo with you Quest behind.
    It is very appealing from this side of the camera. Only a thought. 😀

    Cheers, !nK

    • Hello Ivan,

      I like the way it looks without the streamline behind the head too. But the aerodynamic drag will increase without it and it also acts as a roll bar in case you roll the vehicle. But if more people like it, it can be adapted easily, only the hatch of the luggage compartment needs to be changed and that way various models can be made.

      Regards, Allert

  9. Hello.
    I like your progress. Now I have my Questions
    1. As I am a TOAL FAN of the NUVINCI and SCHLUMPF combination. How about this gearing setup?
    2. Is it possible as an option to get the clearance up to min. 15 cm for bad road conditions?
    And Yes I would like more the look with the streamline behind the head (Y) (Then the look is like the classic race cars Mercedes and Porsaches in the 50-60 lol)
    All the best for your wonderful “Child” the Q4W
    Letsgo the road is calling …
    Letsgoharry
    PS
    Please make down also a English translation abouth:
    “Houd me via e-mail op de hoogte van nieuwe berichten” / “Reactie plaatsen”.

    • JanG zegt:

      Hello, I cannot answer for Ymte of course, but my guess is that he will not use the NuVinci N360 because of the low efficiency. Interesting data can be found on “Fahrradzukunft” (http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen-2/). Alas, the text is in German, but the data are universal. On the other hand, I had a NuVinci in my Flevobike Alleweder and I liked it a lot, be it together with electric assistance. Not sure if I would like it as much without assistance.

    • Hello Letsgoharry,

      1. If the Nuvinci is placed under the seat instead of the hindmost jockey wheel it can be used as a intermediate drive. Setting it up like this any hub gear system can be used and this is not hard to do.
      2. Increasing ground clearance by raising the suspension might be possible, but the possibilities are limited. Fat tires can raise it to or 451 in stead of 406 rims. The wheel boxes will be big enough to accommodate fat tires.

      “Houd me via e-mail op de hoogte van nieuwe berichten” / “Reactie plaatsen”.
      This means: keep me informed by e-mail of new posts / enter your comment

      Regards, Allert

  10. Peter Silva zegt:

    looking really good. exciting to see the progress.

    looking at the ground clearance difficulties, had a strange idea… to invert the drive train, so you pedal the opposite direction, front derailleur would be on the bottom, but the pedals are high so no problem, and the rear derailler would be above the freewheel. Lower chain is the power side, and perhaps no hump at all. need a freewheel that goes opposite way…

    easy to say… harder to do😉 Looking forward to seeing more.

  11. Bert zegt:

    In mijn huidige quest kan ik een basgitaar in hoes meenemen. De body van de bas ligt/hangt dan naast me en de hals gaat achteruit naast het achterwiel.

    Is het met de 4 wieler op enigerlei manier ook nog mogelijk om lange dingen te vervoeren?

    • Dag Bert,

      Ik heb even een elektrische gitaar naast de plug gehouden en denk dat het wel gaat.
      Als ik houten balkjes mee moet nemen hang ik die naast mijn Quest met een paar spanbandjes, je kunt op die manier dingen die langer zijn dan je Quest goed vervoeren.

      Groeten, Allert

  12. CV zegt:

    Betekend deze oplossing qua aandrijving ook dat naaf versnellingen (lees; Rohloff) tot de mogelijkheden gaat behoren?

  13. Dag CV,

    Je kunt wel een naafversnelling inbouwen als je hem als tussen as gebruikt. De aandrijving is dan indirect geworden met een tweede ketting van de naaf(huls) naar de achterwielen.

    Groeten, Allert

    • CV zegt:

      Gaat VM dat ook als optie aanbieden, of wordt dat zelfbouw?

      Het zou ook meteen dé oplossing zijn voor meer bodemvrijheid en zoals ik het zie een toename in bagage ruimte?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s