Een mijlpaal en een nieuwe naam

Door Allert Jacobs

Een nieuwe naam
De naam Q4W was bedoeld als tijdelijke werktitel.
Het bedenken van een goede naam voor een nieuw model is nooit eenvoudig. Quatrevelo is eigenlijk de beste naam die we hier bedenken kunnen.

englishA milestone and a new name
A new name
The name Q4W was intended as a temporary working title.
Coming up with a good name for a new model is never easy. Quatrevelo is actually the best name that we can think of.

Q4W-Quattro_plug1

Foto Eva Navratilova / Quatrevelo plug afmaken

Een mijlpaal
Dat de plug (bijna) klaar is mag een mijlpaal heten want dit is heel veel werk geweest.
Maanden lang heb ik als er maar even tijd voor was op werkdagen en ook ’s avonds of in het weekeinde geschuurd en geplamuurd in een stoffige donkere ruimte.
De plug is inmiddels zo glad dat hij gespoten kan worden. Het spuiten gebeurt in Roemenië omdat daar een spuitcabine is die ik hier niet heb. Daarna wordt hij nog één keer glad geschuurd en gepolijst daarna kan er een mal gemaakt worden.
Het is nu dan ook tijd voor heel wat anders. Namelijk: het maken van nog meer pluggen en mallen voor de wielkasten, kettingkappen en stoel 😉

english

Q4W-Quattro_plug_neus

Foto Eva Navratilova / Quatrevelo neus

A milestone
The plug is (almost) ready this can be called a milestone because it was a lot of work.
For a few months I have spend all the time I could spare sanding and filling. On weekdays and also in the evenings and at weekends I sanded and smoothed the plug in a dusty and dark room.
The plug has become so smooth now that it can be sprayed. Spraying is done in Romania because they have a spray booth there. After the painting it will be sanded and polished once more and then the mold will be made.
And now it is time for something completely different.. Namely: making more plugs and molds for the wheel boxes, chain covers and seat 😉

Q4W-Quattro_plug2

Foto Eva Navratilova / Quattro plug 3/4

De lijnen worden steeds scherper en een bureaulamp geeft het strijklicht dat elk hobbeltje of kuiltje zichtbaar maakt.

englishThe lines are becoming sharper and a desk lamp gives the skimming light that visualizes every bump or dimple.

Q4W - Quattro - 45kg plamuur

Foto Eva Navratilova / Quatrevelo – plamuur

Zo’n 45 kg plamuur is er al op gegaan en ook gedeeltelijk weer af geschuurd.

englishAbout 45 kg of filler has been applied and partly sanded off again.

Quattro_plug3

Foto Eva Navratilova / Quatrevelo plug

De scherpe randjes zijn weer wat afgerond omdat het anders te kwetsbaar wordt.

englishThe sharp edges have been rounded a bit otherwise they will be very vulnerable.

Quattro_plug4

Foto Allert Jacobs / Quatrevelo plug afmaken

Quattro-naar-Roemenie

Foto Allert Jacobs / Quatrevelo naar Roemenië

Tot het laatste moment wordt er nog aan de plug geplamuurd.

english Till the last moment I am sanding the plug.

En dan gaat hij in het busje naar Roemenië

englishAnd hen it is loaded in the van that will take it to Romania.

In Roemenië gaan ze meteen aan de slag, nog heel even schuren en dan in de spuitplamuur als voorbereiding op het lakken in hoogglans zwart.

englishIn Romania they start to work right away, a little more sanding and then a filler is sprayed in preparation for painting it gloss black.

Quattro in Roemenie

Foto Jan Wijnen / Quattro in Roemenië

Volgende week wordt de eerste deelnaad voor de mal gebouwd. Na een winter van schijnbaar eindeloos plamuren komt de bouw van de Quatrevelo (even wennen aan de nieuwe naam) in een stroomversnelling, deze zomer gaat de eerste rijden. Misschien kan er met Cycle Vision worden proefgereden.

englishNext week, the first part of the mold split line will be built. After a winter of seemingly endless sanding, building the Quatrevelo (I have to get used to the new name) has gained momentum. This summer the first one will be drivable. Probably a test drive can be made at Cycle Vision.

Quattro in Roemenie2

Foto Jan Wijnen / Quatrevelo in spuit cabine

Dit bericht werd geplaatst in roemenie, vierwieler en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Een mijlpaal en een nieuwe naam

  1. John Highet zegt:

    Looks great Allert- I think that this will be my next purchase from velomobiel.nl!

  2. John Highet zegt:

    By the way- what is the length of the Quattro? (Comparing it with my XS)

  3. Willem Vierbergen zegt:

    Prachtig

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

  4. Mark Cox zegt:

    Fijn om te zien dat het grote werk toch aan het vorderen is en een eerste testmodel langzaamaan in zicht komt. Zodra die klaar is, hoop ik een testrit te kunnen doen om een realistisch beeld (vooral qua rij-eigenschappen) te hebben van de Quattro. Met carrosserie is toch nog net iets anders dan enkel het frame denk ik. Is er ook al enig idee over de grootte-orde van prijs? Dat jullie het nog niet op 100 euro juist kunnen zeggen, dat begrijp ik wel (is nogal vroeg).

    Dan kan ik na de proef een beslissing maken over een opvolger voor mijn Mango. De naaf die jullie vorige week hebben opgestuurd naar EMvelomobiel was voor mijn fiets, de vorige is uiteen aan het vallen door metaalmoeheid. Dat zal ik maar als een subtiele hint van mijn fietsje beschouwen 😀

    • Dag Mark,

      Over de prijs durf ik nu nog geen uitspraken te doen.
      Maar de hele achterkant is wel wat bewerkelijker dan bij een driewieler met twee wiel aandrijving, luchtvering en een bagagedeksel. Daardoor kan de prijs wat hoger uitvallen. Laten we er eerst een paar maken, daarna weten we meer.

      Groeten, Allert

      • Mark Cox zegt:

        Dag Allert,
        Dat het duurder wordt dan een Quest lijkt me inderdaad wel logisch, aangezien er toch heel wat nieuwe en complexere ideeën in gekropen zijn. Daarom ben ikzelf al voorbereid op een prijsniveau vergelijkbaar met dat van de DF. Maar inderdaad, voor details wachten we af. De volgende fiets hoop ik toch ongeveer 200000km te kunnen houden, en op zo’n afstand is de (persoonlijke) afschrijving zowiezo al niet zo heel groot.
        Groeten,
        Mark

  5. Adri Manhave zegt:

    Ziet er heel goed uit! De hoeveelheid werk en tijd hier al aan besteed is onbetaalbaar! En er ligt nog veel werk voor jullie, met de rest van de mallen……
    Ik ben zeer benieuwd of er daadwerkelijk al een rijdend prototype klaar is als we in juni richting Nederland komen, sowieso kom ik even langs in Dronten.

    Groeten, Adri.

  6. Richard Serpenti zegt:

    Mooi werk Allert (en Eva en Theo)! De naam Quattro is natuurlijk erg passend en kan uitgroeien tot een begrip in de velomobielwereld.
    Succes met het vervolg en hopelijk is de Quattro proef te rijden op Cycle Vision. Ik zie de wachtrij al voor me……..

    Groet, Richard S.

  7. Stefan zegt:

    Ik begrijp dat het verzinnen van een naam niet eenvoudig is. Quattro is passend, maar orgineel is het niet. Verder weet ik niet of het qua marketing ook een handige keuze is. Niet alleen Audi, maar ook een fietsfabrikant (Quattrocycle) gebruikt deze naam al.

    Wat was er eigenlijk mis met de oorspronkelijke codenaam? Refereert het te veel naar de Quest?

    • Dag Stefan,

      Q4W is lastig uit te spreken, dat is de voornaamste reden om een andere naam te kiezen. Quest, Mango, Strada het zijn allemaal geen erg originele namen maar ze zijn in verschillende talen goed uit te spreken. Quattro past goed in dit rijtje met de Q van Quest en het Italiaans van Strada.
      Ze zijn ook allemaal in gebruik voor andere producten, ook niet erg, de velomobiel wereld is klein en staat ver af van de wereld van massaproducten waar marketing belangrijk is.
      Het kiezen van al deze namen was telkens weer een zware bevalling. Een nieuwe naam heeft ook tijd nodig, je moet er aan wennen. Ik heb er bijvoorbeeld lang aan de naam Alleweder moeten wennen.

      Groeten, Allert

  8. Willem Jan zegt:

    Schitterende vorm! Ben heel benieuwd hoe de Quattro er in het echt uit gaat zien! Ik neem aan dat ‘ie ook vierwielaandrijving krijgt? 😉

  9. Helaas, die ga ik vrijdag dus niet zien. Ik vind die neus wel erg mooi geworden. Benieuwd wanneer ik er een zie opduiken in mijn spiegels.

  10. Beautiful!
    Looking forward to see the finished result. An obvious choice for my next touring velomobile. Well thought out and nice work!
    /Søren

  11. aiai zegt:

    Gefeliciteerd! En veel succes en plezier met de nog volgende vormende werkzaamheden. Prachtig project en erg leuk om dit zo via het blog te kunnen volgen. Kan niet wachten tot de volgende aflevering 🙂

  12. Sieht sehr gut aus. Ich glaube das ihr damit ein prächtiges Reisevelomobil auf den Markt bringt.

  13. Jos Dreesen zegt:

    En nu nog het orderboek openen !….

  14. Benny zegt:

    Gefeciteerd, heel mooi. Naam: Quadra? Quad? Quadri ?(of krijg je dan boze Alfa-rijders of boze Nederlandse Noren;-)?

    • Adri Manhave zegt:

      Maak je geen zorgen Benny, ik zou zeer geamuseerd zijn! En zeker niet boos worden…..
      Zelf vind ik Quadra beter klinken, maar dat is persoonlijk, volgende keer als er een naam verzonnen moet worden weet Allert in elk geval waar hij kan vragen……….
      Een soort prijsvraag onder de VM-rijders was misschien ook een leuk idee geweest om een naam te vinden?

      Groeten, Adri.

  15. Constantijn zegt:

    Ik vrees alleen dat je met dat logo niet wegkomt. De naam is zo algemeen dat zal geen enkel probleem zijn maar 1 op 1 het logo van Audi overnemen is niet erg netjes. De fiets ziet er verder schitterend uit met veel retro trekjes en dat is volgens mij erg hip in deze tijd! Succes met de laatste lootjes!

  16. Rob zegt:

    Looking to join the queue, and watching the Euro exchange rate keenly! 🙂

  17. AUDI is erg precies met gebruik van de type-aanduiding Quattro. Een brillenfabrikant heeft ooit moeten boeten omdat een lijn van hun producten die naam meekreeg. Het is zowel de aanduiding van een specifiek model AUDI, als een toevoeging bij bepaalde modellen met vierwielaandrijving. Ook de sportafdeling (is ook al eerder genoemd) van AUDI draagt die naam. Lijkt me link allemaal, volgens mij kan men beter bij de importeur (Pon, Leusden) navragen of dit mag…

    • Dag Egbert,

      Er is al iemand van het Duitse velomobielforum achteraan gegaan zie http://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/q4w-quest-4-wheeler.38481/page-6
      Ik heb een paar dagen terug aan de betreffende afdeling bij Audi een mailtje gestuurd met de vraag of de Quattro voor een fiets vrij te gebruiken is maar nog geen antwoord mogen ontvangen.
      Audi schijnt ooit wel een rechtszaak tegen Bosch verloren te hebben om een Quattro boormachine. Maar ik ben bang dat wij niet tegen de juridische afdeling van Audi zijn opgewassen en als ze voor het gebruik niet zwart op wit toestemming geven zullen we wel een andere naam kiezen.

      Overigens is het font dat wij gebruikten vrij van rechten al lijkt het veel op dat van Audi.

      Wordt vervolgd………Groeten, Allert

  18. xander zegt:

    mile-stone en miles’-tone tegelijk.

  19. Rebecca (Quest 632) zegt:

    Without the headlight covers I think it looks just like an owl. Perhaps you could fit some yellow-tinted lights to a black Quattro and then paint the beak to match!

Plaats een reactie