Quatrevelo – Ondertussen in Roemenië

Door Allert Jacobs

De plug is nu twee weken in Roemenië en daar wordt er hard aan gewerkt.
Na het in de spuitplamuur zetten en het uitschuren van de laatste voelbare deukjes is hij hoogglans zwart gespoten. Op deze kleur zie je elke oneffenheid, de zwarte lak is overgespoten met enkele lagen blanke lak zodat er voldoende dikte is om kleine oneffenheden er uit te schuren.
Twee ervaren autospuiters zijn er mee bezig.

quattro_blackpaint2

Foto Jan Wijnen / Quatrevelo in Roemenië in zwarte lak

englishMeanwhile in Romania

The plug is in Romania for two weeks now, where they work hard to finish it.
After spraying a filler and the sanding of the last perceptible dents it is painted gloss black. With this color you see every bump, the black paint is sprayed with several coats of clear lacquer to build up sufficient thickness to sand down small bumps.
Two experienced car-painters are working on it.

quattro_blackpaint

Foto Jan Wijnen / Quatrevelo in Roemenië

quattro_blackpaint3

Foto Jan Wijnen / quattro in Roemenië

Daarna wordt hij nogmaals geschuurd tot korrel 800 maar niet meer gepolijst, de loswas houdt beter op een niet te glad oppervlak en het is makkelijker om de mal te polijsten.

englishIt is then sanded again to 800 grit but not polished, the mold release wax sticks better on a non-smooth surface and it’s easier to polish the mold.

Dan kan de eerste deelnaad gebouwd worden, het is gelijk de moeilijkste.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om de naad over de scherpe rand te laten lopen. Het idee daarachter was dat er een zichtbare deelnaad zou zijn die met de vorm mee zou lopen. De deelnaad zou zichtbaar blijven omdat de carrosserieën kant en klaar in de gelcoat kleur uit de mal zouden komen.
Maar ondertussen is er een wijziging in de productie methode doorgevoerd en worden alle carrosserieën na het lossen uit de mal gespoten met autolak.
De deelnaad kan nu voor het spuiten onzichtbaar worden weggewerkt en hoeft daarom niet meer over de scherpe rand te lopen. Liever niet zelfs want daar is hij juist lastiger weg te plamuren dan op het licht bollende oppervlak.

englishThen the first split surface can be built, it is the most difficult one.
Originally I planned to have the split run along the sharp edge. The idea was that there would be a visible seam that would match the lines in the design. The seam would remain visible because the bodies would come out of the mold already finished with a gelcoat surface.
But in the meantime the production method has changed and all bodies are sprayed with paint after being released from the mold.
The seam can now be sanded down before spraying and therefore does not need to run over the sharp edge. Preferably not because it is easier to sand down on the slightly convex surface than on a sharp edge.

quattro_kleuren

Eva Navratilova / Quatrevelo kleuren combinaties

De mal delen in twee verschillende kleuren gelcoat spuiten is nu niet meer mogelijk dus een tweekleurige carrosserie is moeilijker te maken maar het kan nog steeds met twee keer spuiten en afplakken.
Speciale lakken als metallic zijn nu juist weer makkelijker te realiseren.

englishSince it is no longer possible to spray two separate mold parts in different colors, a two-tone body is more difficult to make. But it is still possible to mask it and spray two colors.
Special paints like metallic are now easier to make.

quattro_deelnaad

Foto Jan Wijnen / Quatrevelo in Roemenië – deelnaad bouwen

quattro_deelnaad2

Foto Jan Wijnen / Quatrevelo in Roemenië – deelnaad bouwen-2

Dit bericht werd geplaatst in roemenie, vierwieler en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Quatrevelo – Ondertussen in Roemenië

  1. John Highet zegt:

    Will the two parts of the shell be bolted with silicone like the Quest(s) and Strada ?? If not how will maintenance be achieved?

    • Hi John,

      The top part will be laminated on the bottom part in the production process of the body.
      In order to have access to the components there will be a hatch where the foot holes are, big enough to cut the footholes in the hatch. It can easily be replaced if the footholes need to be relocated to fit a new owner or replaced by a hatch with closed holes in winter.
      The middle section of the body is accessible through the manhole and the tail through the luggage hatch, every part of the body can be repaired from the inside in case of damage.

      Regards, Allert

      • John Highet zegt:

        Great Allert- that should increase the structural strength of the shell whilst also improving the finished appearance! I’m getting keener by the minute! (and as I get ever older and less flexible those tiny bolts at progressively harder to reach!)

  2. Paulo Miranda zegt:

    Hello,
    What happens if you need to open the velomobile for maintenance il the paint is made after “closing” the velomobile?

  3. Adri Manhave zegt:

    Hallo Allert,
    Ziet er prachtig uit in het zwart! Een model zonder deelnaad is natuurlijk vele malen mooier dan met, dat zal iedereen vinden. Ik meen me te herrineren dat je ooit over een groot “service” luik in de bodem dacht, dat zal dan zeker nodig zijn om inwendig overal goed bij te kunnen bij problemen. Hopelijk wordt dat luik dan groter dan de tegenwoordige voetengaten, daar kan je ook door werken, maar echt handig is het soms niet……..
    Prachtig om mee te volgen deze hele ontwikkeling tot een nieuwe fiets!

    Groeten, Adri.

  4. Rudolf zegt:

    Ik ben nog steeds erg gecharmeerd van het model, en ben benieuwd hoe het rijdt.
    Voorzover je het op foto’s kan zien, ziet de afwerking er zeer goed uit.

    Groet
    Rudolf.

  5. ai zegt:

    Heeft Hollywood zich al gemeld met een rol voor dit mooie machientje in een nieuwe Batman film?
    Ziet er heel “nasty” uit zo in het zwart. Heel mooi resultaat en heel erg leuk en interessant om mee te kunnen blijven lezen. Wanneer moeten we met zijn allen in slaapzakken voor de werkplaats in Dronten gaan slapen (en trekken jullie dan ook allemaal een zwarte col trui aan?).

  6. Ivan John Kuljis zegt:

    G’day Allert,
    Just wanna say: BLOODY BEAUTIFUL !!

    Keep all things going along as planned ….should turn out a ripper!

    Cheers
    !nK

  7. Sieht fantastisch aus… Ein Traum Velomobile. Gratuliere (Y) !

  8. Henk zegt:

    Ziet er goed uit! Is de techniek voor in de fiets ook al helemaal gereed/uitgedacht?

  9. CV zegt:

    Zeer benieuwd naar het eindresultaat.
    Ziet er prachtig uit in het zwart, maar zal wel niet te verdragen zijn in de zomer.

Plaats een reactie