750 km in de Snoek in 2 dagen

Door Eva Jacobs

Afgelopen weekend heb ik een flinke test van de Snoek en van mezelf gedaan. Ik heb me ingeschreven voor een brevet (lange afstand tocht georganiseerd door Randonneurs.nl) van 600 km met de startplaats in Amsterdam. Dit brevet moet binnen 40 uur gereden worden en volledig zelfvoorzienend.

Voorbereiding

Het was niet mijn eerste lange fietstocht in de Snoek. Ik heb dit jaar al paar keer 200 km op een dag gedaan en twee weken geleden Cycling 4 Climate gefietst; van Breda naar Groningen (375 km) langs “de nieuwe kustlijn”. De hele tocht moest van 6 ’s ochtends tot max 20:30 (denk ik) gereden worden en dat vond ik best spannend. Ik houd van langere pauzes. Met koffie als dat kan. En ik houd niet van veel drukte en er waren 700 deelnemers aangemeld, waarvan 1/3 de 375 afstand zou gaan rijden.

Ik zou me kapot schamen om aan de start met de auto te komen. Daarom ben ik een dag voor de start er heen gefietst (170 km) en na afloop ook naar huis (125 km). Op de heenweg ontmoette ik Dennis in zijn DF velomobiel. En hij nodigde me uit om samen naar Breda te gaan. Hij had een mooie route uitgezocht en het was best comfortabel voor mij om niet op mijn navigatie toestel te hoeven letten. Hij stelde een kruissnelheid tussen 35-40 km/h voor en dat vond ik ook prima.

Onderweg zijn we best veel fietsers tegengekomen. Net een groepje van drie ingehaald, hoorde ik iemand hijgen naast me. Eentje wilde niet lossen. Maar hij hield het niet lang vol en zakte naar achter. Na een minuut was hij terug, hijgend riep hij: “Ik trap 350 Watt en jij?” Mijn antwoord hoorde hij niet, hij was weer terug gezakt. Na paar minuten was hij terug. “Ik trap 120”, was mijn antwoord. Wij moesten allebei lachen.

Het was gezellig en motiverend met iemand te rijden. Het enige nadeel was dat ik de afgesproken snelheid wilde houden, waardoor ik niet veel lette op hoe we door dorpjes heen reden en hoe ik elke drempel nam met mijn super lage fiets. Ik merkte dat Snoek vaker met zijn neus op de grond kwam dan zijn DF. Later bij de 600 km brevet reed ik “op gevoel” zeg maar en dan had mijn fiets van geen drempel last.

We hadden drie dagen zon die je goed kon voelen op je huid bij het fietsen voor het klimaat. De fiets deed het goed, mijn lichaam klaagde ook niet. Het was eigenlijk altijd een issue bij alle lange afstand tochten – last van moederschap gerelateerde pijn en na 300 km was ik het zat. Maar nu niet. Ik heb geen pijn gehad over de hele tocht, ik ben alleen verbrand. Langzaam maar zeker begrijp ik hoe ik die lange afstanden het best kan uitrijden.

BRM600 van Amsterdam

Als het zo lekker gaat dan kan ik misschien ook verder, dacht ik en schreef me in voor het 600km brevet van Amsterdam. Na mijn aanmelding kwam meteen een email van de organisator, dat er onderweg een paar lastige plekken voor een velomobiel zijn. Ik mocht de route aanpassen over enkele kilometers. Maar uiteindelijk heb ik paar lastige stukken terug gezet, want die wilde ik niet missen – lekker door duinen fietsen. Ook als het betekent uit te moeten stappen omdat er hekjes staan.

Nog fris in de ochtend bij Oostvaarders plassen.

Vanwege corona mochten we starten tussen 8 en 10 uur in de ochtend op zaterdag. Er was geen gezamenlijk start om 9 uur. Ik ben niet van het super vroeg opstaan. Om 6:05 ben ik van huis vertrokken en 75km gefietst naar Amsterdam. Na de koffie bij de startlocatie om 9:35 vertrokken richting Edam, Hoorn, Enkhuizen, daar de eerste pauze, daarna koffie in Camperduin en een onweersbui in Leiden. Het ging als of ik wind in de rug had. Ik heb het scherm van mijn fietscomputer uitgezet. Geen snelheid, geen gemiddelde, geen wattage onderweg, alleen de route en fietsen op gevoel.

Na de pauze in Leiden moest ik mijn Garmin opname verbreken en daarom is het eerste dag in twee stukken gesplitst. Na het onweer en met al 340 km in mijn benen ging het toch minder makkelijk. En Amersfoort – het hotel – was nog 80km verder. De laatste 20 kilometers moest het licht aan.

In Amersfoort was de 4e controlepost. Zoals eerder al vermeld, brevetten moet je in bepaalde tijdslimiet halen, ook al is het geen wedstrijd. Elke controle post heeft ook zijn tijdslimiet. En omdat ik er best vroeg was, had ik tijd zat om te slapen en een hotel te nemen. Zeker je kan ook de nacht doorrijden. Maar mijn ervaring is dat de snelheid enorm zakt, om 4 uur ’s nachts ben ik niet meer in staat om mijn ogen open te houden. En als je op dat moment een bankje vindt en probeer te slapen, beginnen de vogels keihard te zingen.

Na 6 uur slapen vertrok ik weer, het was 8:15 toen ik mijn fiets wilde instappen. Tot mijn verbazing heb ik flinke kraak op mijn motorkap gevonden. Iemand heeft mijn fiets als een bankje gebruikt. Best triest.

De tweede dag was het droog, de Snoek deed het goed en mijn benen ook. Waar ik langzamerhand steeds meer last van kreeg was verveling. Weer een dag trappen. Elke uur duurt zo lang. Wanneer komt dat piepje van mijn Garmin dat ik weer mag eten of tenminste drinken… (oh, dat is zo handig – als je zelf niet in staat ben regelmatig te drinken en te eten omdat je zo moe bent, is zo’n functie in een fietscomputer best handig). Het gevoel dat ik wind mee had was een beetje voorbij.

Ik ben om 18:30 aangekomen in Amsterdam. Die 606km van de brevet heb ik in 32 uur gefietst. Nog met Allert gebeld: “als je nu in de fiets stapt, ben je voor 22 uur thuis!” Grapjas. Ik ging gewoon wat eten in het café en daarna op pad. Maar het weerbericht zag er best slecht uit. Ik had ineens haast. Bij Oostvaardersplassen kwam hele grote wolk boven mijn hoofd hangen en ik was al zo moe. In Lelystad kwam ik tot de conclusie dat het me niks kon schelen of ik nat werd. De laatste kilometer voor het huis ging het keihard te regenen. Dat was om 21:45 uur.

Conclusie

Ach man, wat ben ik blij met deze fiets! Ooit droomde ik alleen maar over zulke afstanden. En nu gaat het zo makkelijk. Als je mijn Strava-overzichten bekijkt, zie je gemiddeld wattage rond de 100 Watt. In werkelijk trap ik iets tussen 120 en 130 Watt. Best ontspannen. Maar je houdt ca 15% van je rit je benen stil, omdat je hoef niet te trappen: je ziet kruising 300m voor je, dan rol de fiets gewoon vanzelf heen. En op zo’n manier kom je aan dit lage gemiddelde. De Snoek is echt efficiënt en comfortabel bovendien. Met mijn racefiets houd ik het maximaal 200 km vol, met de QuestXS heb ik meerdere keren 400 km gedaan, maar na 300 was het echt niet meer leuk, met de Quatrevelo deed ik paar keer 200 en een keer 400, dat was echt mijn max. De Snoek is licht en glijd door de lucht als een vis door het water…

Het enige nadeel is dat je je op een gegeven moment gaat vervelen op lange afstanden 😉

Dit bericht werd geplaatst in Snoek en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op 750 km in de Snoek in 2 dagen

  1. Willem Eise Jongsma zegt:

    Ik zie op de site dat de Snoek 20kg weegt, dat scheelt nogal. Wat voor banden zitten er onder?

  2. Monique Renssen zegt:

    Wat een enorme afstand!! Knap hoor!

  3. kouldream zegt:

    Gaaf verhaal Eva. Mooi verhaal en flinke tocht geweest. Kijk er naar uit om met m’n QV ook langere tochten te maken.
    De Snoek is inderdaad ongeëvenaard snel. Voor mij was dat deels ook wel beangstigend. Ook de QV gaat sneller dan ik verwacht en gewend ben van mijn Mango.

    Jammer te lezen dat ze niet van je mooie fiets kunnen afblijven. Gelukkig heb je Alllert in de buurt🤠..

    Nog vele mooie en veilige kilometers toegewenst.

    Velonaut Richard

    • Dag Richard, ik houd mijn QV ook nog (rijd woon-werk met hem), bij deze wil ik hem niet afkeuren. Ik rijd meestaal niet hard in de Snoek, vaak kan dat niet door omgeving en bij die lange afstanden heb ik ook geen behoefte aan.

      Veel plezier met je Quattrovelo!
      Eva

  4. Kevin zegt:

    Mooi verhaal Eva, en petje af, zeker voor die 750 km!
    Wat je qua reizen met de Snoek beschrijft, ervaar ik nu ongeveer met de Milan GT (had ook best een Snoek mogen zijn maar ik ben ruim 1.90m). Zelfs als ik moe ben en/of de koolhydraten helemaal op zijn gaat het niet langzaam, dat op zich is al een comfort. Kilometers vreten is fijn!

  5. Peter De Rond zegt:

    Leuk om te lezen Eva, probleem van randonneuren is dat er maar weinig mensen zijn die het doen, daardoor is het vaak stil om je heen als je deze afstanden fiets. Alleen bij PBP en LEL is er genoeg deelname waardoor je regelmatig in contact komt met mede deelnemers. Die contacten zijn dan ook nog vaak waardevol, omdat elkaar ontmoet in een bijzondere zetting en deelname. Succes met het ontdekken van je mogelijkheden, zeker is dat de Snoek je daarbij helpt.

  6. Frans van Schoot zegt:

    mooi verhaal indrukwekkend dat ze de grenzen kunt verleggen de Snoek.

  7. Pé Koomen zegt:

    Geweldig Eva, als ik nog jonger was zou zoiets voor mij ook wel wat zijn. Ik moet eerlijk toegeven de jaren beginnen ook voor mij te tellen, kon ik zo’n jaar of 8 à 9 terug op de vlakke weg zonder wind de 72 km halen met de Quest nu haal ik dat niet meer, maar ritjes van een paar honderd km gaat me nog goed af, je moet geluk hebben en als ik jou verhaal lees heb je tot nu toe ook veel geluk, ga zo door en dan lezen we graag je ervaringen met je super snoek.

  8. Theo van Goor zegt:

    Ter aanvulling voor wie het ook wil proberen maar schrikt van de afstanden. Randoneren leer je niet. Dat doe je door het te doen. Ieder in zijn eigen stijl. Met wat geluk kun je de kunst afkijken van ervaren rijders door met hen mee te rijden. Geloof me dat zijn geen hardrijders.
    Training is naar mijn idee niet meer dan dagelijks volume rijden. 60-80 km (woon-werkverkeer) op 60-80% van je maximum met af en toe een dag pieken op 100%. Zo heb ik het gedaan in 2006 en 2007. Daarna afstand opbouwen door een serie 200-300-400 te rijden binnen 4 maanden. Daarna 1 maand kalm aan en dan een 600 km. Kan echt iedereen.
    De langere ritten indelen in korte etappes (3 uur fietsen) met een doel. Beloning of pauze. Dat motiveert. Tegen pauzes kun je niet opfietsen. Hoe langer je pauze hoe harder je moet fietsen om aan je tijdschema te kunnen voldoen. Toch kun je pauzes niet overslaan. (Soms zelfs verplicht met brevetten) 15 minuten uit de fiets elke 3 uur is een must.
    Nachtritten ben ik het met Eva eens. Langzaam, slopend, demotiverend en gevaarlijk. Gebrek aan slaap is een grotere factor van vermoeidheid dan het fietsen zelf. Meerdere nachten te weinig slaap of totale slaap onthouding kunnen je laten hallucineren. Hersenen moeten elke dag ‘hergroeperen’, spieren doen dat in de week na het brevet. Geloof me je gaat je dan super voelen.
    Ik hou mijzelf altijd een rekensommetje voor. 20 km\u gemiddeld (incl pauzes en stops) moet haalbaar zijn voor velen. Fiets dat 10 uur en je bent 200 km (200 km brevet) verder. Dan een grote pauze van 1 uur met warme maaltijd (motivatie en energie). Daarna een blok van 8 uur fietsen. Ben je die dag 360 km opgeschoten. (Ruim voor een 300 km brevet) Hou je 6 uur van de 24 uur van een dag over om echt te slapen (en een 2e warme maaltijd) op de een of andere manier. (voor een 400 km brevet fiets je natuurlijk de 2×10 uur vol).
    Een 600 km is niet mijn ding. Maar heb hem wel uitgefietst. Helaas was het hotel wat traag. Daar verloor ik 10 uur met zoeken, warme maaltijd, slapen en ontbijt. Ik was na 39 uur en 45 minuten binnen. Maximale Geniet Tijd. (MGT volgens een kleurrijke brevetrijder Siebren Wieringa). Binnen de tijd. Verder doet het er niet toe. Er zijn geen prijzen te winnen. Het is geen wedstrijd.
    Toch heeft een nachtrit wel iets. Gewoon doen. Voor de unieke sfeer. Maar niet voor mij op dit soort afstanden. Het heeft naar mijn idee enkel zin voor de grote jongens (M/V) die hoge gemiddeldes kunnen fietsen en op recordjacht zijn. Dan kun je met een avondstart en 2 nachtjes overslaan net binnen het fysiek redelijke op de 1200 km van Parijs-Brest-Parijs en met 41 uur finishen. De volgende stap. Not for me thanks…..
    De brevetten reeks is voor mij altijd een van die dingen waar ik geregeld aan terugdenk. Iets wat blijft hangen de rest van mijn leven. Doen dus. Al is het maar 1 keer.

    • Richard zegt:

      Hoi Theo,

      Goed verhaal.

      Al lezende en mijn eigen ervaringen herkauwende kom ik tot de ontdekking dat ik mezelf teweinig pauzes en eet/drink momenten gun. Buiten dat heb ik soms wel moeite met het plannen van een goede route met mijn voorheen Mango, nu QV.

      Je wilt niet dwars door een grote stad fietsen bijvoorbeeld. Hoe zien de routes voor bijvoorbeeld een 200-400 km eruit. Waar let men op?

      Ben benieuwd naar je reactie.

      Richard

  9. Dennis Tilmans zegt:

    Gaaf om dit te lezen. Knappe prestatie!

    Ik kan bijna niet wachten tot die van mij wordt geproduceerd!

  10. Eric zegt:

    Hi there, I really enjoyed your story about the Snoek. Since I am not a big guy (171cm) it sounds like a good fit for me.
    For the tires have you ever tried using something like the Tubolitos? They are supposed to be light yet strong.
    Also, I know this is a fast Velomobile for racing, but apparently long tours as well. What is the storage like in it? Could a one person tent and small sleeping bag fit?

    • Hello Eric, nice you write. I guess you could fit the Snoek easily, but a test ride says more.
      I haven’t known the Tubolito yet. I have check their site and they have it in sizes 406/28, 406/37 and 406/47. So the first one should be suitable for Snoek as well. Personally I use Latex inner tubes only on my road bike (2 wheeler). That one I use 1-2 per week and I don’t mind to pressure the tyres for each ride. But for daily use I would get crazy to pump all 3 of 4 tyres every morning. I don’t know how much the Tubolito (made from a thermoplastic) release the pressure. That we have to test first. I pump all my vm’s once per month.
      About the storage: it depends on how large you are. My seat is quite high attached behind the shoulders and that means I have more litters of storage than someone 178cm long. In my last rides I have accommodated one thin sleeping bag, bag of spare clothes, 2,5 l water reservoir, two sport shoes, food (and drink powder) for two days and helmet (yes inside, not on my head) in my Snoek. But I am not sure how compact can a light tent be. And if you take a tent, you probably take cooking stuff as well, don’t you? If you are creative, you can place some luggage in front of the Snoek (I have a lot of free space in nose) and in front of the front wheel-wells. There are now compartments, but strong Velcro does a lot! And maybe an extreme vm can accommodate an extreme cyclist – just use a Bivy Bag instead of a tent…
      I will try and make once a video.

Plaats een reactie