Vorderingen

Door Allert Jacobs

Het laatste blog bericht is alweer van 21 december. Tijdens de kerstdagen hebben we een éénmalig bagage deksel gemaakt met ramen voor een kind dat achterin kan en ook een kinderstoeltje. We wilden dit graag klaar hebben om met de oliebollentocht mee te rijden en ook voor het dagelijks ritje naar school en gastouder.
Eva rijdt nu vaak met de QV omdat het voor haar handiger is als ze één of soms twee kinderen mee neemt dan met de QuestXS.

englishProgress

The last blog entry was on December 21. During Christmas, we made a one-off luggage hatch with windows for a child that can sit in the back and also a child seat. We wanted very much to have this ready to ride with the oliebollentocht and also for the daily ride to school and childminding.
Eva often rides the QV now because it is more convenient for her as her XS when she takes one or sometimes two children with her.

Zoals in het bericht observaties al aangegeven moet er nogal wat veranderd worden voordat de productie kan starten.
Het begint er mee dat de wielkasten achter (nr 17 en 18 op de tekening beneden aan de pagina) iets groter moeten worden om, ook als één wiel met 50mm banden volledig inveert, voldoende ruimte te bieden.
En als de achterwielkasten veranderen moeten ook de delen die er op aansluiten veranderen.
Hier zie je het schot (5) dat achteraan tussen de achterste wielkasten komt in de oude en de nieuwe uitvoering. Het rechter is de plug voor het nieuwe model. Het kruis is er nu niet meer er op gelegd maar er in gedrukt, hierdoor wordt de bagage ruimte een klein beetje groter.

englishAs indicated in the blog entry observations quite a few changes must be before production can start.
It begins with the rear wheel boxes (No. 17 and 18 on the drawing at the bottom of the page) needing to be slightly larger in order to provide enough space for one wheel with 50mm tires at full sag.
And if the rear wheel boxes are changed the parts that connect to them will also change.
Here you see the bulkhead (5) that is placed between the rear wheel boxes in the old and the new version. The right one is the plug for the new model. The cross is no longer laid upon the surface but now being only pressed in, therefore the luggage space is a little bit bigger.

Foto Allert Jacobs / Het schot

Foto Allert Jacobs / het schot

de schot 2

Foto Allert Jacobs / het schot (2)

Ook het schot (3) voor de achteras is gewijzigd, de gaten voor de armen waar de luchtbalgen op staan zijn kleiner gemaakt. Dat is nu mogelijk geworden doordat de ophanging van het achteras frame gewijzigd is. De twee onderste geleide armen die aan de wielkasten waren opgehangen zijn vervangen door één arm in het midden die in de kettingtunnel (2) is opgehangen.

Op de onderste foto zijn bovendien schijfremmen te zien op de aandrijfassen, ook daar wordt aan gewerkt.

englishThe bulkhead (3) in front of the rear axle has been modified, the holes for the arms on which the air bellows are mounted can be made smaller. It has now become possible because the leading arms of the rear axle frame have changed. The two lower guide arms which were mounted on the wheel boxes have been replaced by a single arm in the middle which is mounted in the chain tunnel (2).

On the bottom picture disc brakes are can be seen on the drive shafts, we’re also working on that.

Foto Allert Jacobs / achteras frame

Foto Allert Jacobs / achteras frame

Foto Allert Jacobs / schijfremmen

Foto Allert Jacobs / schijfremmen

Foto Allert Jacobs / de kettingtunnel

Foto Allert Jacobs / de kettingtunnel

De kettingtunnel (2) moet ook gewijzigd worden, er komt een ophangpunt voor de middelste geleide arm.
De tunnel wordt onder de stoel ongeveer een centimeter lager doordat de heen en terug gaande ketting nu naast elkaar komen te lopen i.p.v. boven elkaar bij de achterste kettingrol. De stoel kan daardoor iets zakken zo ontstaat er bovendien meer ruimte voor de knieën.
Oorspronkelijk wilde ik de achterste kettingrol laten schuiven over zijn as om de ketting minder schuin te laten lopen en de teruggaande ketting daar weer onder door laten gaan.
Maar tijdens het rijden met de eerste QV is gebleken dat bij het achteruit rijden, als de ketting terug draait terwijl schuivende rol nog aan de verkeerde kant staat, de ketting van de tandwielen loopt met mogelijk schade aan de derailleur als gevolg.
De achterste kettingrol kan nog zo’n 5 cm naar voren en de vorm van de tunnel kan stijver worden met meer lijmoppervlak aan de dwarstunnel tussen de voorste wielkasten.

englishThe chain tunnel (2) must also be modified, there will be a mounting point for the center leading arm.
The tunnel under the seat will be lowered about a centimeter since the forward and return chain will be running next to each other instead of one above the other at the rear chain pulley. The seat can thus be mounted slightly lower, this creates more space for the knees.
Originally I wanted to let the rear chain pulley slide on its axle to achieve a better chainline.
But riding the first QV showed that when rolling backwards, when the sliding chain pulley is still on the wrong side, the chain runs of the sprockets and with possibly a damaged derailleur as a result.
The rear chain pulley can move about 5 cm to the front and the shape of the tunnel can be stiffer with more adhesive surface on the transverse tunnel between the front wheel boxes.

Voor de bagage vakken naast de stoel (15 en 16) en voor de voorste wielkasten (11 en 12) moeten definitieve mallen gemaakt worden, de witte dingen zijn de pluggen waarvan de mallen afgevormd worden.

englishFor luggage compartments next to the seat (15 and 16), and for the ones in front of wheel boxes (11 and 12) the final molds must be made. The white things are the plugs of which the molds will be made.

Foto Allert Jacobs / bagage vakken

Foto Allert Jacobs / bagage vakken

Het scharnier (8 en 9) van de kofferbak deksel moet tweedelig worden. Het verwisselen van een deksel voor een ander model deksel met bijvoorbeeld een koepel is te lastig. Nu moet het deksel samen met het er op vastgelijmde scharnier gedemonteerd worden door twee moeilijk bereikbare bouten los te maken.

Straks blijft het scharnier aan de carrosserie zitten en kan het deksel er vanaf geschroefd worden.

englishThe hinge (8 and 9) of the luggage hatch has to be two-piece. Changing the hatch for a different model, for example with a race cap is too difficult. Now, the hatch must be removed along with the glued on hinge by loosening two screws that are hard to reach.
In the new design the hinge remains attached to the body and the hatch can be screwed on it.

Foto Allert Jacobs / het scharnier

Foto Allert Jacobs / het scharnier

Tot slot zijn er nog een aantal kleine malletjes die gemaakt moeten worden, waaronder een mal voor het dashboard (6), een rib (7) onder de rand tussen instapgat en bagage opening en ophangpunten voor het kofferdeksel scharnier (10 L+R).

englishFinally, there are several small molds that must be made, including a mold for the dashboard (6), a rib (7) below the bridge between the manhole and luggage opening and mounting brackets for the luggage hatch lid hinge (10 L+R).

Foto Allert Jacobs / dashboard

Foto Allert Jacobs / dashboard

Alles bij elkaar zie je 19 mallen in de tekening voor de kleine delen binnen in de carrosserie. Als deze allemaal klaar zijn kan de tweede QV gemaakt worden en als die goed bevonden is zullen er meer volgen.
Daarna komen de accessoires zoals een race kap, bodemplaat met voetbulten en kinderzitje.

englishYou see 19 molds in the drawing for the small parts inside the body. If these are all finished second QV can be made and if that one is good, more will follow.
Then the accessories like a racing cap, base plate with foot humps and child seat will follow.

tekening Eva Navratilova / delen van quattrovelo

Tekening Eva Navratilova / delen van de quattrovelo

 

Dit bericht werd geplaatst in vierwieler en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Vorderingen

  1. John Highet zegt:

    As always- fascinating reading with great drawings by Eva. The design keeps improving and I’m convinced the QV will set a new standard in terms of usability and efficiency.

  2. Rob zegt:

    50mm tyres🙂
    Front luggage are still here🙂
    Disc brakes look good🙂

    Keep up the great work🙂🙂🙂

  3. Harry zegt:

    Beste Alert,

    Ziet er weer voortvarend uit. Ik raag me wel een paar dingen af.
    Moet de kap echt vastgeschroefd worden of is het afdoende om hem in horizontale richting op het scharnierdeel te schuiven. Eea met een verbinding zoals bij tentstokken gebruikt wordt. Als de kap eenmaal ligt, dan komt hij echt niet los van de body. Als de kap niet vastgeschroefd wordt dan is wisselen van kap een stuk eenvoudiger.

    Het plaatsen van kettingen naast elkaar geeft dat niet te veel scheefstand van je ketting tov je cassette?

    • Dag Harry,

      Een kap er op met één klik klinkt heel mooi maar dat is een brug te ver. De maatnauwkeurigheid van de kunststofdelen is daarvoor onvoldoende. En ga je de kap dagelijks wisselen? Ik denk eerder aan twee keer per jaar.
      Heel veel ligfietsen hebben de heen en teruggaande ketting naast elkaar en vrijwel alle velomobielen hebben dat. Op de lengte van de ketting is dat geen probleem, het achterste ketting wieltje is nog wat verder naar voren gezet en de afstand tot de cassette is nu ruim 60 cm, dat is een stuk meer dan bij een racefiets bijvoorbeeld.

      Groeten, Allert

      • Harry zegt:

        Beste Alert,

        Dank voor je duidelijke antwoord. Ik verwacht echter vaker in de week van kap te wisselen. Racekap normaal een andere kap als m’n jongetje ook meegaat. Vandaar dat ik over een snelsluiting begin, maar misschien dat de (kinder) kap ook voorzien kan worden van een makkelijk opzetbare racekap, zoals Adri aangeeft.

        Ook het idee van dynamo van Adri spreekt mij aan. Heb je dat ook in je planning staan?

  4. theo zegt:

    Erg leuk de kindertjes in de fiets !

  5. Rudi zegt:

    Kan de cassette vervangen worden door een Rohlofsysteem?
    Is er aan het opvangen van de klankkastgeluiden gedacht? Allemaal geen probleem op de effen wegen in Nederland. Hier in België zijn de wegen een stuk minder…

    • Dag Rudy,

      Een Rohlof is niet toe te passen, een Pinion drive is hoogst waarschijnlijk wel mogelijk maar dat is nog niet geprobeerd.
      Er is geen geluiddempend materiaal aangebracht, dat zou veel extra gewicht aanbrengen. Wel zijn vlakke stukken in de carrosserie vermeden, alle grote vlakken zoals de wielkasten zijn licht bollend gemaakt en ook de carrosserie heeft de nodige welvingen waardoor resonanties net snel zullen optreden.

      Groeten, Allert

      • rudibloes zegt:

        Even opgezocht, Pinion Drive komt vooraan bij de trappers?
        Hoe kan er een trapondersteuning ingebouwd worden? Bij mijn Strada komt een Bafang op de trapas. Een combinatie met Rohlof zou beter zijn vanwege de krachten op de casette, die casette heeft ook zonder ondersteuning al wat tegen zijn ‘tanden’ gekregen. Een Rohlof is echter ook niet mogelijk in een Strada. De ondersteuning zou tot 25 km/u zijn om gemakkelijker te klimmen en op gang te komen, als pedelec blijft het dan ook wettelijk een fiets. Ook heb ik al enkele keren moeten remmen waarbij geen tijd meer was om terug te schakelen. De voorste triple heeft ook al afgezien bij steile beklimming waardoor de stang licht verbogen raakte en het geheel niet meer af te regelen was. Kortom, aandrijving in de Strada iets te licht bevonden. Waarom ondersteuning? 1. Leeftijd 2. Reisweg met dagelijks enkele klimmen en halfstedelijk gebied (rode lichten) met wegen in minder goede staat. 3. Conditie onvoldoende om elke dag uit te houden 4. grotere efficiëntie.
        Wel iets minder sportief, maar in mijn geval dient ze om dagelijks te pendelen.
        Gezien de ondersteuning kan er iets meer gewicht bij, wat zou een geluidsdemping toevoegen aan het gewicht?

        Groeten Rudi

    • Rob zegt:

      50mm tyres for Belgium?😉

  6. Adri Manhave zegt:

    Hallo Allert,

    De fiets gaat er enkel maar aantrekkelijker op worden met de verbeteringen die op stapel staan denk ik!

    Aangaande je commentaar op de kap, zal je opmerking om circa 2x/jaar te wisselen voor veel mensen opgaan, maar ik ben een van die figuren die in de zomer constant met de deelbare kap achterin rondrijden. Bij regen gaat de kap er dan gelijk op, dat is in 2 minuten gebeurd. In de winter heb je gelijk, dan rijdt ik vanaf circa half november met kap tot ongeveer half maart, afhankelijk van het weer en de temperatuur.
    Dus voor mij zou een kap die eventueel deelbaar is, en in een handomdraai erop kan ideaal zijn!
    Maar het is aan jullie om het ding te maken uiteraard, ik zal het moeten accepteren zoals het aangeboden word, of zelf iets verzinnen……

    Andere vraag, wat is de steilste cassette die erin kan? Net als in de andere fietsen 11-36?

    En zou het eventueel mogelijk zijn om een naafdynamo erin te bouwen aangedreven via de achteras? De plaats zal er wel voor zijn denk ik, Sinner heeft dat ook wel ingebouwd onder de Mangostoel, ik heb ooit een frame gezien waar er eentje in zat.

    Nog wat vroeg om het gewicht te vragen, de fiets is nog in ontwikkeling, maar toch ben ik benieuwd, en daar zal ik niet alleen in zijn……

    Groeten, Adri.

  7. Adri Manhave zegt:

    Bedankt Belle! Als vakantiefiets zou het natuurlijk ook ideaal zijn om zo’n moderne 11 speed SRAM XO1 of XX1 10-42 cassette te monteren, in combinatie met een Schlumpf Mountain Drive of High Speed Drive. Wat een ratio zou dat opleveren! Maar dat gaat niet passen vrees ik, dus met een 11-36 kunnen de meesten zich ook wel behelpen. Die flexible zonnepanelen zouden ook wel mijn voorkeur hebben boven een naafdynamo, maar die zijn nog in de maak, dus wie weet over een paar jaar?

  8. Peter Silva zegt:

    It is looking really great. I love the addition of the side compartments, that probably stiffen the whole thing. I see now that there are two idlers near the front. Are they set up like a tensioner, so that it is very easy to move the pedals without changing chain length for different pedalers? would be great to make it easier to adjust (for my wife or son to borrow the vehicle) …

    • Rob zegt:

      Peter – the ‘idlers’ at the front are ‘the bottom half’ of the rear mech – the part that takes up the chain slack difference between the ‘big’ and ‘small’ cassette sprockets. The ‘rest of it’ is at the back doing the left-to-right shifting of the chainline.

  9. Rob zegt:

    Is it time for another update yet Allert?

  10. René zegt:

    Het blijft een droom voor me om een dergelijke velomobiel te bezitten. Ooit zal ik er een hebben, over een paar jaar ofzo. De QV begint er steeds beter uit te zien.

    Ik vind het kinderzitje briljant gevonden, maar zit ze zo niet veel te dicht op “de voorruit”? Het ziet eruit alsof ze met een keer hard remmen (en dat lukt wel met schijfremmen) met haar neus tegen het ruitje klapt. Achter haar hoofd lijkt ruimte te zijn om wat verder achterover / naar achteren te zitten.

    Verder vroeg ik me af of jullie een sandwichconstructie gebruiken tussen de composietlagen? Schuim weegt praktisch niet en voegt stijfheid en wellicht wat extra geluidsdemping toe? Of is dat te lastig met alle dubbelgekromde oppervlakken?

    • Dag René,

      Dichter op de voorruit zitten is beter dan er ver vanaf als je gaat botsen. Je hoofd kan dan minder versnellen voordat het de ruit raakt. Het beste is natuurlijk een gordel, een airbag en een helm, maar zo ver zijn we nog niet in de velomobiel veiligheid.
      Tot die dag moeten we ons troosten met de gedachte dat het voor een kind waarschijnlijk veiliger is in de QV vervoerd te worden dan in een kinderzitje op de hollandse fiets.
      In principe is ons laminaat van carbon/innegra/carbon een heel dunne sandwich. Met 3mm honingraat is een stijver laminaat te maken (er zijn een aantal Questen op deze manier gemaakt) maar de laagdiktes worden dan zo gering dat het erg kwetsbaar wordt.

      Groeten, Allert

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s