Q4W – Het afwerken van de plug

Door Allert Jacobs
Q4W male mould

Foto Allert Jacobs / male mould

Voordat de plug kan worden afgewerkt met plamuur moet er eerst een paar lagen glasvezel/epoxy om heen zodat het polystyreen niet gaat oplossen in de polyester plamuur en er een stevig slagvast oppervlak ontstaat.

englishFinishing the male mold

Prior to finishing the male mold with filler I will have to wrap it in a few layers of glass fiber and epoxy to prevent the polystyrene from dissolving in the polyester filler and to create a tough surface that will not easily dent at a minor impact.

Het strak maken is veel werk, daardoor is er ook veel tijd om nog eens na te denken.
Als ik toch bezig ben laat ik dan ook gelijk de achterkant iets breder maken.

englishSmoothing the surface takes a lot of time, working on this I also get time to think things over. While I am working on it I might as well make the rear a little wider.

Foto Allert Jacobs / luggage compartment & headlight development

Foto Allert Jacobs / luggage compartment & headlight development

En zijn de koplampen zo wel goed in te bouwen?
Het vlak waarin het gat voor de lampen (B&M Cio) moet komen is wel erg schuin waardoor ze er ver uit komen te steken. Als ik dat nou eens wat meer verticaal plamuur?
En waarom dan niet gelijk ook de vormgeving veranderen, ziet dat er zo beter uit?
Ik denk van wel… of zal ik toch nog iets aan een lijntje of vlakje veranderen?

englishAnd how to get the headlights flush with the body?
The surface in which the hole for the headlights will be cut is very much sloped and the lights will have to protrude through it too much. What if I would use some filler to make it more vertical?
And why not change the design, does it look any better this way?
I think it does … but maybe I should change some line or surface?

q4w-koplampen

Foto Allert Jacobs / headlight development

Ook de rand waarop de bagagedeksel komt te rusten is iets dat geheel met de hand moet worden gevormd.
Er komt een afwatering goot zodat er geen water in de kofferbak kan lopen.
Vanaf elk punt moet het water door het gootje naar het afwater punt beneden lopen. Om dat te controleren gebruik ik een knikker. De knikker op de foto’s rolt van boven naar het afwater punt beneden.

englishThe flange to support the hatch has to be hand made with filler. There will be a drain gully to prevent water from running in to the luggage compartment.
The water needs to run down the drain at the lowest point, I check this using a marble.

q4w-koffer

Foto Allert Jacobs / rear luggage compartment

Alle scherpe randen zullen nog in meerdere of mindere mate afgerond worden, om de vlakken en lijnen goed in de vorm te kunnen schuren en plamuren is het beter ze scherp te laten en pas als laatste af te ronden, zo is veel beter te zien of alles strak en symmetrisch is.

englishAll the sharp edges in the pictures will be rounded to some extend. To be able to check the surfaces and lines it is best to save rounding the edges up to last.

Dit bericht werd geplaatst in vierwieler en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Q4W – Het afwerken van de plug

  1. ik vind het met die lampen ( foto rechts ) wel erg mooi er uit zien!

  2. Paulo Miranda zegt:

    Hello Allert,
    The front headlights design is, for me, much better now than before.
    On the photo, my favorite design is the left on on the left photo (looks like an eye).
    Congrats.
    Paulo

  3. Sebastian Behr zegt:

    Allert, thank you for the News. I also think the new Version with the lights on the right Picture Looks better. Good luck!

  4. Mark Cox zegt:

    De verlichting op de rechtse foto ziet er eenvoudig en goed vormgegeven uit. Een puntje wat verlichting betreft, waar ik aan denk door opmerkingen van andere weggebruikers: is de verlichting ook duidelijk zichtbaar als je de velomobiel langs de zijkant bekijkt? Ik heb een extra lamp aan de spiegel hangen, zodat de romp ook deels verlicht is als deze brandt. Heb ik deze niet aan, dan hoor ik wel eens opmerkingen van bekenden over in het donker minder goed zichtbaar zijn langs de zijkant. Soms merk ik het ook door de acties van anderen op kruisende wegen dat ze mij dan niet of te laat zien, meer dan wanneer het licht op de body aan is. Sommige andere fietsers lossen dit op met LED strips op de body. Ik weet niet of er bij dit nieuw ontwerp al een oplossing bedacht is hiervoor?

    • Dag Mark,

      Voor betere zichtbaarheid van de zijkant zou ik denken aan het plaatsen van een aantal leds als omtrekverlichting. Dat kun je natuurlijk bij elke bestaande velo doen en inderdaad led strips kunnen ook goed werken.

      Groeten, Allert

  5. Ivan John Kuljis zegt:

    Hello Allert and Happy New Year too….if this be a ‘straw poll’ with views on which design appeals more than the other, l strongly view the ‘Egyptian’ styled ‘eye’ [ top left ] as a favourite as it has a certain flow to it that compliments the lines of the overall machine….giving it a ‘feline’ appearance! I believe the ‘colour’ photo to the right has ‘upward’ looking eyes to it…if that is the look you’re going for, then that would be your call……Lookin’ Good! Cheers, !nK

  6. Robin Pols zegt:

    Ik zie in de rechter foto van de koplampen dat jullie er alles aan doen om het model symetrisch te krijgen. Er hangt zelfs een linkshandige en rechtshandige zaag aan de muur en dito hamers 😉
    Qua looks denk ik dat je de lampenhuisjes het beste kunt beoordelen in 3d. De rechter foto geeft een mooi vogelachtig beeld, daarvoor is het zijaanzicht echter veel te stomp. Het linker ontwerp in de linker foto, geeft in het getoonde aanzicht het meest natuurlijke beeld en lijkt van voren het beste in het ontwerp van de totale body op te gaan. De neus is over het algemeen wel erg bepalend voor het gezicht van de fiets. Als je aan productie denkt zou ik er persoonlijk (net als in de auto-industrie) nog een nachtje slapen. Voor mij zou het beeld moeten kloppen in 3/4 aanzicht. In ieder geval wederom dank voor de interessante post.

  7. belpri zegt:

    De rechter koplamp op de linker foto vind ik het mooist. Dus voor de kijkers de meest linkse koplamp. Aangezien ik een kattenkopje getekend zie op de staart: deze koplamp past gewoon het beste bij de catmobiel! Ik vind de gemonteerde koplampen op de rechter foto een beetje sip ogen. Ik vind verder de koplampen van Rob’s Quest 171 (http://quest.robbroek.nl) mooi in de body liggen. In plaats van alleen een gat waar een losse koplamp achter staat.

  8. Daniël Goyvaerts zegt:

    Hallo Allert,

    De meest linkse koplamp sprong bij mij direct in het oog:
    – is het ‘mooiste’, voor mij althans
    – is aan de zijkanten eventueel een goede aanloop voor knipperlichten
    – de vlakken staan naar buiten zodat de fiets beter zichtbaar is van opzij (reflectie tegen de neus)
    – het onderste lijntje is schuin wat een sportiever uiterlijk geeft
    – de overgang van de zijkanten naar de rest van de fiets is ‘karakterestiek’. Het geeft meer ‘vorm’ aan de fiets
    – de lamp komt aan de zijkant nu ook meer naar buiten maar dat komt de zichtbaarheid opzij dan weer ten goede
    – er is plaats genoeg voor parkeerlichtjes en misschien zelfs voor verstralers (seinlichten).

    Misschien kan je van die versie het zijaanzicht nog eens tonen?

    Het ziet er in ieder geval mooi uit allemaal !

    Groeten,
    Daniël

  9. bicky zegt:

    Dit is een kunstvorm op zich.
    Prachtig

  10. Martin zegt:

    Hi Allert,

    all possibilities look really good. I’m just afraid that design reasons lead to relativly large vertical elements around the lamps. If possible I would opt to reduce the vertical parts as much as possible. I’m sure you can do this also in a nice looking way! 😉

    It looks as if the hollow on top of the body stretches until the hatch. Doesn’t that lead to space problems for the foam cover if stored above the knees? I would prefer, if the hollow could be reduced or even eliminated near the drivers head. It’s a fine feature at the Quest that it leads all kinds of insects away from my mouth. 😉

    Kind regards,
    Martin

    • Hi Martin,

      I try to design it in a way that the sharp edges are not in a place where they disturb the airflow to much. Although the nose design is not the lowest air resistance design it will probably make it less susceptible to side wind.

      Close to the hatch it is not very deep, and the hight of the foam cover needs to be trimmed because your head can be lower while still having good visibility thanks to the hollow. I think it will still be possible to store the foam cover above your knees. To keep the insects out of your mouth mini windscreen works very well.

      Regards, Allert

  11. belpri zegt:

    Ik heb de foto van de plug met de twee verschillende koplampen gespiegeld om te zien hoe de Q4W er uit zou zien met deze koplampen. Zie voor de foto’s: https://kampeerwijzer.wordpress.com/2015/01/14/allerts-koplampenontwerp-voor-q4w/

    • Mark Cox zegt:

      Ik moet toegeven dat dat er nog wat beter uit ziet dan de hier gespiegelde foto, en misschien is de zijdelingse zichtbaarheid dan ook wel wat beter door het aflopen naar de zijkant toe. Mening dus toch herzien 😉

Plaats een reactie